امروز : 01 آبان 1403
  • 1392/07/23 - 09:57
  • 74
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /Z4NB

اعمال روز عرفه









اعمال روز عرفه؛ روز امید خوشبختی برای همه





روز عرفه، برای تقویت معرفت الهی و رابطه عمیق‌تر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار، بسیار مناسب و مغتنم است. این روز، بویژه برای کسانی که در سرزمین پرخاطره و انسان ساز «عرفات» و در مناسک حج حضور داشته باشند، سعادت مضاعف خواهد بود.





اعمال روز عرفه



برای روز عرفه چند عمل وارد شده است:



1- روزه گرفتن؛ که پاداش فراوانی دارد. ولی اگر روزه در آن روز سبب ضعف و ناتوانی جهت دعا و انجام اعمال و عبادات روز عرفه شود ترک آن بهتر است. (البتّه روزه مربوط به کسانی است که در وطن هستند یا قصد اقامت 10 روز کرده‌اند).



2- غسل کردن قبل از غروب آفتاب.



3- زیارت امام حسین(ع)، که زیارت آن حضرت در روز عرفه طبق روایتی از امام صادق(ع) پاداش حج و عمره بسیار، و جهاد فراوان دارد.



در روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل شده است که خداوند در روز عرفه، توجه خاصی به زائران قبر امام حسین(ع) دارد، حاجاتشان را برآورده می‌سازد و گناهانشان را می‌آمرزد.



در حدیث دیگری از سه امام بزرگوار، حضرت امام صادق و امام کاظم و امام رضا(علیهم السلام) آمده است که هر کس روز عرفه به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند او را با ایمان محکم همراه با اطمینان باز می‌گرداند.



4- پس از نماز عصر و قبل از آن که دعاهای روز عرفه را بخواند، دو رکعت نماز در زیر آسمان، بجا آورد و به گناهان و خطاهای خود اعتراف کند، که امام صادق(ع) فرمود: هر کس چنین کند، پاداش کسانی که در سرزمین عرفاتند، را خواهد داشت و گناهانش آمرزیده شود.



مرحوم «شیخ کفعمی» کیفیت نماز را این گونه آورده است: پس از آن که نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو، بجا آوردی، دو رکعت نماز بخوان، در رکعت اوّل بعد از سوره حمد، سوره «توحید» (قل هو اللّه احد) و در رکعت دوم، پس از سوره حمد، سوره «کافرون»، (قل یا ایها الْکافرون) را بخوان. بعد از آن نیز چهار رکعت نماز بگزار (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت بعد از سوره حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید را بخوان (که نماز امیرالمؤمنین نیز به همین صورت است) آنگاه این تسبیحات را که از رسول خدا نقل شده است و «سیدبن طاووس» آن را در «اقبال» آورده، بخوان:



سبْحان منْ فی السّماء عرْشه، سبْحان الّذی فی الاْرْض سطْوته، سبْحان الّذی فی الْبحْر سبیله، سبْحان الّذی فی النّار سلْطانه، سبْحان الّذی فی الْجنّة رحْمته، سبْحان الّذی فی الْقبور قضاؤه،سبْحان الّذی فی الْهواء امْره، سبْحان الّذی رفع السّماء، سبْحان الّذی وضع الاْرْض، سبْحان منْ لا منْجا منْه إلاّ إلیْه.





آنگاه 100 مرتبه بگو:



سبْحان اللّه و الْحمْد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکْبر.





و 100 مرتبه سوره «قل هو اللّه أحد» را بخوان.



100 مرتبه آیة الکرسی.



100 مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد.



10 مرتبه لااله الاّ الله، وحْده لا شریک له، له الْملْک و له الْحمْد، یحْیی و یمیت و یمیت و یحْیی، وهو حیٌّ لا یموت، بیده الْخیر، وهو علی کلّ شیْء قدیرٌ.



10 مرتبه اسْتغْفر الله الّذی لا اله الاّ هو الْحیّ الْقیوم و اتوب الیه.



10 مرتبه «یا الله»



10مرتبه «یا رحْمن»



10 مرتبه «یا رحیم»



10 مرتبه «یا بدیع السّموات و الاْرْض، یا ذاالْجلال و الاْکْرام»



10 مرتبه «یا حیّ یا قیوم»



10 مرتبه «یا حنّان یا منّان»



10 مرتبه «یا لا اله الاّ انْت»



10 مرتبه «آمین».



پس آنگاه بگو:



اللّهمّ انّی اسْئلک یا منْ هو اقْرب الیّ منْ حبْل الْورید، یا منْ یحول بین الْمرْء و قلْبه، یا منْ هو بالْمنْظر الاْعْلی و بالاْفق الْمبین، یا منْ هو الرّحْمن علی الْعرْش اسْتوی، یا منْ لیس کمثْله شیْءٌ، و هو السّمیع الْبصیر، اسْئلک انْ تصلّی علی محمّد و آل محمّد.



آنگاه حاجت خود را از خداوند طلب کن که برآورده خواهد شد، ان شاءاللّه.



(دعای کوتاه بالا دعای بسیار پرمحتوایی است که سزاوار است انسان هر زمان که حال دعا پیدا کند از آن بهره گیرد و همچنین در قنوت‌های نماز می‌توان از آن استفاده کرد. دعایی است که جمله‌های آن غالبا از آیات قرآن گرفته شده و صفات جمال و جلال خداوند در آن منعکس است).



مرحوم «کفعمی» در ادامه می‌افزاید: پس از آن این صلوات را بخوان



امام صادق(ع) فرمود: هر کس بخواهد محمد و آل محمد را با صلوات بر آنان مسرور و خشنود سازد، این صلوات را بخواند:



اللّهمّ یا اجْود منْ اعْطی، و یا خیر منْ سئل، و یا ارْحم من اسْترْحم، اللّهمّ صلّ علی محمّد و آله فی الاْوّلین، و صلّ علی محمّد و آله فی الاْخرین، و صلّ علی محمّد و آله فی الْملا الاْعْلی، و صلّ علی محمّد و آله فی الْمرْسلین، اللّهمّ اعْط محمّداً و آله الْوسیلة و الْفضیلة والشّرف و الرّفْعة و الدّرجة الْکبیرة، اللّهمّ انّی آمنْت بمحمّد صلّی الله علیه و آله و لمْ اره، فلا تحْرمْنی فی الْقیمة رؤْیته، و ارْزقْنی صحْبته، و توفّنی علی ملّته، و اسْقنی منْ حوْضه مشْرباً رویاً سآئغاً هنیئاً، لا اظْمأ بعْده ابداً، انّک علی کلّ شیْء قدیرٌ، اللّهمّ انّی آمنْت بمحمّد صلّی الله علیه و آله و لمْ اره،

صلّی الله علیه و آله منّی، تحیةً کثیرةً و سلاماً.





آنگاه دعای «امّ داوود» را بخوان. سپس این تسبیحات را که پاداش فراوانی دارد، بخوان:



سبْحان الله قبْل کلّ احد، و سبْحان الله بعْد کلّ احد، و سبْحان الله مع کلّ احد، و سبْحان الله یبْقی ربّنا و یفْنی کلّ أحد، و سبْحان الله تسْبیحاً یفْضل تسْبیح الْمسبّحین فضْلاً کثیراً قبْل کلّ احد،  و سبْحان الله تسْبیحاً یفْضل تسْبیح الْمسبّحین فضْلاً کثیراً بعْد کلّ احد، و سبْحان الله تسْبیحاً یفْضل تسْبیح الْمسبّحین فضْلاً کثیراً مع کلّ احد، و  سبْحان الله تسْبیحاً یفْضل تسْبیح الْمسبّحین فضْلاً کثیراً لربّنا الْباقی و یفْنی کلّ احد، و سبْحان الله تسْبیحاً لا یحْصی و لا یدْری و لا ینْسی، و لا یبْلی و لا یفْنی و لیس له منْتهی، و سبْحان الله تسْبیحاً یدوم بدوامه، و یبْقی ببقآئه فی سنی الْعالمین، و شهور الدّهور، و ایام الدّنْیا و ساعات اللّیل و النّهار، و سبْحان الله ابد الاْبد، و مع الاْبد ممّا لا یحْصیه الْعدد، و لایفْنیه الاْمد، و لا یقْطعه الاْبد، و تبارک الله احْسن الْخالقین.



بار دیگر همین دعا را بخوان، ولی بجای سبْحان اللّه قبْل کلّ أحد، بگو: و الْحمْد للّه قبْل کلّ احد، و هر جا که کلمه سبْحان اللّه دارد؛ به جای آن الْحمد للّه بگو و دعا را تا آخر بخوان.



برای بار سوم از ابتدا شروع کن ولی این بار به جای سبْحان اللّه، بگو: لا إله إلاّ اللّه. مثلاً بگو: لا إله إلاّ اللّه قبْل کلّ أحد...



در مرتبه چهارم، دعا را از ابتدا شروع کن و تا آخر بخوان، ولی به جای سبحان اللّه بگو أللّه اکبر. مثلاً می‌گویی: أللّه أکبر قبل کلّ أحد...



سپس دعای أللّهمّ منْ تعبّأ و تهیأ را بخوان (که در اعمال شب جمعه است).



آنگاه با نهایت خشوع و فروتنی، دعای چهل و هفتم «صحیفه سجّادیه» را بخوان که بسیار دعای گران قدر و ارزشمندی است.



پنجم: دعای معروف عرفه است.



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 109672
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم