امروز : 29 مهر 1403
  • 1397/06/05 - 10:58
  • 92
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /ZafB

اعمال شب و روز عید غدیر

پاداش روزه روز غدیرخم برابر پاداش روزه گرفتن عمر دنیا تا پایان آن است، و نیز پاداش آن برابر پاداش صدبار حج و صدبار عمره در هر سال است، حج و عمره ای که نیکو و مورد قبول خداوند باشد.




 



ای علی تو نشان هدایت این امتی؛ هر کس تو را دوست بدارد، رستگار شود و هر کس تو را دشمن بدارد، به هلاکت افتد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)



خداوند پس از غدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت.  حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام)



شب هیجدهم ذیحجه، شب عید غدیر و شب با شرافتى است سیّد در اقبال دوازده رکعت نماز به یک سلام به کیفیتى مخصوص براى این شب با دعائى نقل کرده است. علاقمندان می‌توانند به کتاب اقبال رجوع کنند.



روز هیجدهم روز عید غدیر و عید الله الاکْبرْ و عید آل محمّد (علیهم السلام) است و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن که این روز را عید گرفته است و حرمت آن را دانسته است. روز عید غدیر نامش در آسمان روز عهد معهود است و نامش در زمین روز میثاق ماخوذ و جمع مشهود است.



در روایتی آمده که از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدند که آیا مسلمانان غیر از جمعه، عید قربان و عید فطر، عید دیگری دارند. امام فرمود بله عیدى هست که از همه اینها احترامش بیشتر است. آن روزى است که رسول خدا (صلّى الله علیه و آله) امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) را به جانشینی خود معرفی کرد و فرمود که هر کس من مولا و آقاى اویم پس على مولا و آقا و پیشواى اوست و آن روز هیجدهم ذى الحجّه است.



راوى از امام پرسید: در آن روز چه اعمالی باید انجام داد؟



امام فرمود: که باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمد (علیهم‌السلام) را یاد کنید و بر ایشان صلوات بفرستید.



امام رضا (علیه‌السلام) به پسر ابى نصر فرمود: هر کجا که باشى سعى کن که روز غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) حاضر شوى چرا که خدا در این روز گناه شصت ساله مومنین را می‌آمرزد. و در این روز دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از جهنم آزاد کرده، آزاد می‌کند. و بخشش یک درهم به مؤمن محتاج بدهى برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر احسان شود.



اعمال این روز چند چیز است:



1- روزه که کفّاره شصت سال گناه استو در روایتی دیگر آمده که برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره.



2 - انجام غسل.



3 - زیارت حضرت علی (علیه السلام(و سزاوار است که انسان هر کجا باشد سعى کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. براى امام در این روز، سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکى از آنها زیارت معروفه به "امین الله" است که از نزدیک و دور خوانده مى‌شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.



4 - اقامه دو رکعت نماز به مانند نماز صبح.و پس از نماز به سجده رود و صد مرتبه شکر خدا کند سپس سر از سجده بردارد و دعای زیر خوانده شود:



اللّهمّ انّى اسْئلک بانّ لک الْحمْد وحْدک لا شریک لک و انّک ......



پس از این دعا باز به سجده رود و صد مرتبه ذکر «الْحمْدللّه» و صد مرتبه ذکر «شکْراًللّه» بگوید و روایت شده که هر کس این عمل را بجا آورد ثواب کسى داشته باشد که در روز عید غدیر نزد حضرت رسول خدا (صلّى اللّه علیه و اله) حاضر شده باشد و با آن حضرت بر ولایت بیعت کرده باشد. بهتر است این نماز نزدیک ظهر اقامه شود که پیامبر اکرم در آن ساعت امیرالمؤ منین علی (علیه السلام) را در غدیر خمّ به امامت و خلافت براى مردم نصب فرمود و در رکعت اوّل سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحید خوانده شود.



5 -  پس از غسل، نیم ساعت به ظهر مانده دو رکعت اقامه شود. در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه و آیة الکرسى ده مرتبه و سوره قدر ده مرتبه خوانده شود که ارزش این نماز برابر است با صد هزار حجّ و صد هزار عمره است و باعث برآوردن شدن حوائج دنیا و آخرت می‌شود. بهتر است که بعد از این نماز این دعا را خوانده شود: ربّنا انّنا سمعْنا منادیاً ... "الدّعاء بطوله     .



6 - خواندن دعای ندبه.



7- خواندن دعایی که سید بن طاووس از شیخ مفید نقل کرده است:



اللّهمّ انّى اسْئلک بحقّ .....



8 -  در هنگام ملاقات مومنین به عنوان تهنیت جمله ذیل را بگوییم.



الْحمْد للّه الّذى جعلنا من الْمتمسّکین بولایة امیرالْمؤْمنین والاْئمّة علیْهم السّلام



ستایش خاص خدایى است که قرار داد ما را از تمسک جویان به ولایت امیرمؤ منان و سایر امامان علیهم السلام



و نیز بخواند:الْحمْد للّه الّذى اکْرمنا بهذا الْیوْم و جعلنا من الْموفین بعهْده الیْنا و میثاقه الّذى واثقنا به منْ ولایة ولاة امْره والْقوّام بقسْطه و لمْ یجْعلْنا من الْجاحدین والْمکذّبین بیوْم الدّین.



ستایش خاص خدایى است که گرامى داشت ما را به این روز و قرارمان داد از وفاکنندگان به عهدى که با ما کرده بود و پیمانى که با ما بسته بود از ولایت سرپرستان امر دین او و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منکران و تکذیب کنندگان روز جزا



9 - صد بار این ذکر گفته شود: الْحمْدللّه الّذى جعل کمال دینه و تمام نعْمته بولایة امیر الْمؤ منین علىّ بْن ابى طالبٍ علیْه السّلام.



ستایش خاص خدایى است که قرار داد کمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمؤمنان على بن ابیطالب علیه السلام.



در این روز شریف پوشیدن لباس نیکو و زینت کردن و استفاده کردن از عطر و شادى کردن شیعیان امیرالمؤ منین (علیه السلام) و عفو و بخشش از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام و توسعه بر عیال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزه‌داران و مصافحه با مؤمنین و رفتن به زیارت ایشان و تبسّم کردن بر رویشان و هدیه فرستادن بر ایشان و شکر الهى به جا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولایت و بسیار فرستادن صلوات و عبادات کردن فضیلت بسیار دارند.



روز عید غدیر روز برطرف شدن غم‌هاى مومنین است. این روز، روزى است که حضرت موسى علیه‌السلام بر ساحران غلبه کرد و خداوند آتش را بر ابراهیم خلیل )علیه السلام) سرد و گلستان کرد. و حضرت موسى (علیه السلام) یوشع بن نون را وصىّ خود گردانیده و حضرت عیسى علیه السلام شمعون الصّفا را وصىّ خود قرار داده و حضرت سلیمان (علیه السلام) رعیّت خود را بر استخلاف اصف بن برْخیا اشهاد کرد.



10 -  در این روز خواندن عقد اخوّت با برادران مؤمن سفارش شدهو کیفیّت آن به نحوى که شیخ در مستدرک وسایل از کتاب زاد الفردوس نقل فرموده چنین است که دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن خود گذاشته و بگوید:



و اخیْتک فى الله و صافیْتک فى اللّه و صافحْتک فى اللّه و عاهدْت اللّه



برادر شدم با تو در راه خدا و دوست با صفایت شدم در راه خدا و مصافحه کردم با تو در راه خدا و عهد کردم با خدا



و ملاّئکته و کتبه و رسله و انْبی آئه والاْئمّة الْمعْصومین علیْهم السّلام



و فرشتگانش و کتاب‌هایش و رسولانش و پیمبرانش و امامان معصومین علیهم السلام



على انّى انْ کنْت منْ اهْل الْجنّة والشّفاعة و اذن لى بانْ



بر این که اگر من از اهل بهشت و اهل شفاعت بودم و اجازه‌ام دادند که



ادْخل الْجنّة لا ادْخلها الاّ و انْت معى          



داخل بهشت گردم داخل نشوم جز با تو.



آنگاه برادر مؤمن بگوید: قبلْت ؛ قبول کردم



پس بگوید: اسْقطْت عنْک جمیع حقوق الاْخوّة ما خلا الشّفاعة والدّعاّء والزّیارة





و ساقط کردم از تو تمامى حقوق برادرى را جز شفاعت و دعا و زیارت



 



 




  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110305
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم