امروز : 01 آبان 1403
  • 1392/03/13 - 10:22
  • 55
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZGLB

برگزاری نشست دانشجویی «تصویر زن در سینمای ایران»

نشست دانشجویی «تصویر زن در سینمای ایران»



نشست دانشجویی «تصویر زن در سینمای ایران » با حضور استاد سجادزاده در تاریخ شنبه 92/3/11 ساعت 21 در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده پرستاری و مامایی برگزار گردید .



استاد سجادزاده در ابتدای سخنانش درخصوص نگاه جهان به جنس زن اظهار داشت : در دنیا سه نگاه به جنس زن وجود داشته است :



نگاه اول : ناشی از نگاه سنت گرانه جاهلانه (مردگرایی ، سنت گرایی ). طبق این نگاه مرد محور عالم است و زن موجودی اضافه است . وظیفه اش پخت و پز و رفت و روب و بچه آوردن و تامین نیازهای جنسی مرد است . نگاه عرب جاهلی این طور بوده است . تمام ادیان الهی از حضرت ابراهیم تا حضرت محمد (ص) آمدند این نگاه را عوض کنند.



نگاه دوم   : نتیجه نگاه اول و ظلمی که به زن شد ، خروج  اتفاق ثانویه ای شد که بعد از رنسانس بوجود آمد . «فمنیسم » حقوق زن باید احیا شود . در این نگاه ، زن محور عالم است و مرد موجودی اضافه است .مرد زیر سایه زن باید مدیریت شود و تمام حقوق بر مبنای زن تنظیم می شود. فمنیسم ها معتقدند ساختار روحی و روانی زن و مرد یکی است و تلاش می کند زن را از حیطه خانواده جدا کند و تبدیل به مرد دوم کند .



نگاه سوم : معتقد است مرد و زن شانه به شانه هم هستند ، زن و مرد مکمل یکدیگرند . در این نگاه اساساً حقوق زن محترم شمرده می شود همان طور که حقوق مرد محترم شمرده می شود



استاد سجادزاده پس از بیان این مقدمه به نقش زن در سینمای امروز پرداخته و با نمایش قسمتی از فیلم ها به بیان این موضوع پرداختند .



ایشان 4 مقطع را برای سینمای ایران بیان کردند :




  1. دوره سینمای پیش از انقلاب


  2. دوره سینمای پس از انقلاب تا اواخر دهه 60


  3. دوره سینمای اوایل دهه هفتاد تا اواسط دهه 80


  4. دوره سینمای اواسط دوره 80 تا کنون



و هر دوره را با نمایش قسمتی از فیلمهای مختص آن دوره توضیحاتی را ارائه دادند و در هر کدام از این دوره ها زن نقش خاصی داشت .



در دوره اول نگاه به زن جنسیتی بود و زن نقش اصلی نداشت و دارای نقش مکمل مرد بود . در دوره دوم نگاه سنتی و مردسالارانه نسبت به زن وجود داشت و در دوره سوم نگاه مدرن و فمنیستی به زن شد و موج اصلی این دوره حضور زنان در سینما بود و تمرکز بیشتر سینمای ایران بر زنان و مسایل مربوط به آنان بود و در دوره چهارم که تاکنون ادامه دارد ادامه فمنیسم را پیش رو داریم دوره پوچ گرایی در محتوای سینما.  نگاه لیبرال  و سکولار به زن است .



این جلسه ساعت 23/30 با جمع بندی استاد خاتمه یافت.























 



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 109594
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم