امروز : 28 مهر 1403
  • 1395/10/22 - 08:55
  • 77
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZecB

برگزاری نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه

نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه در تاریخ 95/10/20 با حضور جناب آقای دکتر ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی و تحلیل گر روابط بین الملل و با موضوع دولت ترامپ و امنیت ملی و موقعیت منطقه ای ایران برگزار گردید.



نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه در تاریخ 20/10/95 با حضور جناب آقای دکتر ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی و تحلیل گر روابط بین الملل و با موضوع دولت ترامپ و امنیت ملی و موقعیت منطقه ای ایران ساعت 9:30 در سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی برگزار گردید.



 



در ابتدای نشست حجت الاسلام علیرضا شاه فضل ضمن تشکر از حضور اساتید  و تسلیت وفات حضرت معصومه به بیان پاره ای از فضایل آن حضرت پرداختند و در ادامه رحلت آیت اله رفسنجانی را تسلیت عرض کردند سپس سخنران جلسه آقای دکتر متقی به بیان سخنان خود پرداختند .ایشان  بحث خود را با چگونگی تشکیل کشور آمریکا شروع نمودند .



 



در ادامه بیان  کردند در آمریکا سنت را با دین پیوند داده اند تجربه مربوط به  اندیشه های سیاسی و حکومت داری اروپا را هم داشته اند.تفکیک قوا  را شکل دادند و دین محوریت اصلی اندیشه اجتماعی و سیاسی بود .بسیاری از دانشگاه های تاریخی آمریکا که یک مبنای علمی قوی دارند توسط یک نهاد دینی اداره می شد. آمریکائیها با ایجاد جامعه جدید خودشان را کسانی می دانشتند که خانه خدا را کشف کردند . درتفکر آمریکایی آمریکا مرکز جهان است و چون خدایی را که درصدد کشفش بودند در مهاجرت حاصل شد .



 



خودشان را بندگان برگزیده می دانند . کسانی بنده برگزیده اند که خوب کارکنند ,نظریه پردازی کنند و تئوری ارائه دهند ,کشف  علم و تولید علم داشته باشند ,تولید پول کنند و جامعه را ارتقاء دهند.



و معتقد هستند برای شکل گیری قدرت باید سبک زندگی  را ایجاد کرد ,فرهنگ اجتماعی ,اقتصادی را باید شکل داد ,متون علمی تولید کرد و  در صنعت و تکنولوژی پیشرو بود.



مطابق قانون اساسی آمریکا قدرت از آن مردم است و رئیس جمهور نماد اجرای قدرت می شود رئیس جمهور باید پاپیولار باشد , اندیشه هایش آمریکایی باشد و به توسعه و پول فکر کند.



 



دکتر متقی  سپس در مورد نحوه انتخابات در آمریکا سخنان خود را ادامه دادند .



ایشان به نقش آمریکا بعد از انتخابات رئیس جمهوری در کشورهای منطقه پرداختند  و معتقد ند که در فراز و نشیبی همکاری های دیپلماتیک راهبردی آمریکا با کشور ما  ادامه پیدا خواهد کرد ,بدبینی ها ادامه خواهد داشت اما تضادها افزایش پیدا نخواهد کرد .



 



دکتر متقی در ادامه به موضوع برجام پرداخت از نظر ترامپ هرجای مفاد برجام با منافع آمریکا تضاد داشته باشد در آن زمینه ایران را محدود خواهد کرد..



از نظر ایشان برجام یک توافق عقیمی است و دولت جدید آمریکا هیچ تعهدی به آن ندارد یعنی توافقی که وجود دارد به پیمان تبدیل نشده است .



 



اکنون سخت ترین قواعد نظارتی تاریخ آژانس  روی ایران اعمال می شود امروزه ما هردو نظارت آژانس(پادمان هسته ای و پروتکل الحاقی2 +93)  را اجرا می کنیم علاوه بر اینها پروتکل پلاست را هم اجرا می کنیم .



بحث برجام موضوعی نیست که آمریکائیها بخواهند مشکل ایجاد کنند. هر وقت بخواهند تحریم می کنند و به کنگره می برند. تحریمها در دستور جدید هست ,موضوعهای پزشکی ,مسایل منطقه ای و فضای ارتباطات مالی در بانکها ,سوئیف مالی بسته ای داریم فقط در حد محدودی بانک های کوچک و ...



سیاست ترامپ با سیاست آمریکایی بنیادی خیلی شباهت دارد. نگاه قدرت است خود را برحق می دانند . هیچ گاه جنگ جزء استراتژی آمریکا در برخورد با ایران  نبوده است .می خواهند ایران را محدود کنند دیپلماسی اجبار , این سیاست در آینده هم وجود دارد .



 



در پایان نشست  به سوالات اساتید شرکت کننده پاسخ دادند .



 





 



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110138
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم