امروز : 30 مهر 1403
  • 1396/04/13 - 08:29
  • 21
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /Z3dB

جزئیات ثبت نام و اعزام از زبان رئیس ستاد/اعزام ۱۴ هزار نفر در هفدهمین دوره

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان صبح دیروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن خوشامدگویی و تبریک عید سعید فطر گزارشی از دوره قبلی اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات ارائه نمود.




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان صبح دیروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن خوشامدگویی و تبریک عید سعید فطر گزارشی از دوره قبلی اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات ارائه نموده و گفت:در شانزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات که از اول بهمن ماه ۹۵ آغاز و تا اردیبهشت ماه ۹۶ ادامه داشت، حدود ۱۴ هزار نفر از دانشگاهیان در قالب اساتید، دانشجویان پسر، کارمندان دانشگاه ها، متاهلین و دختران مجرد اعزام شدند.



وی تصریح کرد:طی نظرسنجی های انجام شده در دوره شانزدهم، از نفرات اعزام شده ۵۱ درصد دانشجویان متاهل و باقی دانشجویان مجرد و اساتید بودند.از نظر تحصیلات ۵۱/۵ درصد مدرک کارشناسی،۲۵/۹درصد مدرک کارشناسی ارشد، و۷/۱۷درصد در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بودند.در این نظر سنجی ۶۲ درصد اعلام نمودند که برای اولین بار است که به عتبات مشرف می شوند و تنها ۳۸ درصد سابقه تشرف داشتند.۲۶ درصد از دانشجویان نیز به جای برگزاری مراسم عروسی،این هزینه را صرف سفر به عتبات عالیات نمودند و در آنجا زندگی مشترک خود را آغاز کردند.همچنین با توجه به برگزاری مسابقه حین سفر، بیش از ۵ هزار نفر از زائرین در مسابقه کتابخوانی که به صورت حضوری و کتبی در کربلای معلی و نجف اشرف برگزار شد؛ شرکت کرده بودند.در مجموع دوره شانزدهم را یکی از دوره های خوب عتبات دانشگاهیان ارزیابی می کنیم.



رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:در دوره شانزدهم ۳۳۰ هزار ایمیل برای زائرین دانشگاهی ارسال شد و در طرح زیارت نیابتی هر زائر نایب الزیاره ۳۰ نفر از دانشجویانی بود که در قرعه کشی انتخاب نشدند.همچنین در این دوره کاروان های ویژه ای به دانشجویان خارج از کشور،نخبگان ،اساتید و روسای دانشگاه ها اختصاص داده شد.از دیگر طرح های این دوره ختم قرآن کریم با همکاری بعثه مقام معظم رهبری در سالن انتظار هتل ها بود و در این دوره هم در نظر داریم دانشجویان انس بیشتری با قرآن کریم پیدا کنند.



فقیهی ادامه داد: با همکاری بعثه مقام معظم رهبری همایش احلی من العسل در کربلای معلی داشتیم .۱۹۰ برنامه اولین سلام هم در کربلا برگزار شد. همچنین برنامه های فرهنگی و زیارت دوره های ویژه در نجف اشرف برگزار شد که با استقبال زائرین دانشگاهی مواجه شده بود.



وی افزود:ثبت نام هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان از دهم تیر ماه در سایت لبیک به نشانیwww.labbayk.irآغاز شد و تا امروز ۱۲ تیر که سومین روز ثبت نام است، ۳۰ هزار نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در سایت لبیک ثبت نام نموده اند که نشان از علاقه دانشگاهیان به زیارت و ائمه معصومین(ع) است. ثبت نام تا ۲۲ تیرماه ادامه خواهد یافت و سپس قرعه کشی از میان ثبت نام کنندگان انجام و پس از آن، پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره اعلام خواهند شد.



فقیهی گفت:ویژگی خاص این دوره آن است که آموزش مجازی برای زائرین بعد از قرعه کشی برگزار خواهیم کرد که زائرینی که این دوره ها را با موفقیت طی کنند تخفیف ویژه ای خواهند داشت.



وی افزود:در این دوره پیش بینی شده که ۱۴۰۰۰ نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در قالب ۳۴۰کاروان شامل ۲۵۴ کاروان هوایی و ۸۶ کاروان زمینی به عتبات عالیات اعزام شوند که به نسبت دوره قبلی افزایش چندانی نداشته ایم چون بنا نداریم کمیت را فدای کیفیت کنیم.



فقیهی گفت :جوان بودن کاروان ها،همراهی روحانی با تمامی کاروان ها،حضور عوامل ستاد در نجف و کربلا،استقرار مداح درنجف و کربلا،زیارت دسته جمعی، زیارت دوره ویژه نجف،برگزاری مسابقات فرهنگی متنوع ، اعطای وام،برگزاری جلسات آموزشی قبل و بعد از سفر،همایش های بعثه حین سفر،نشست هم اندیشی دانشگاهیان در کربلای معلی،ارسال بسته فرهنگی قبل و پس از سفر و اردوی زیارتی قم –جمکران بعد از سفر را از ویژگی های خاص کاروان های دانشگاهی عتبات است.



وی در خصوص اعطای وام به زائرین عتبات دانشگاهیان گفت: طبق تفاهم نامه ستاد با یکی از بانک های عامل در این دوره تمامی زائرین دانشگاهی عتبات می توانند از تسهیلات یک میلیون تومانی و یک و نیم میلیون تومانی بدون سپرده گزاری و به صورت قرض الحسنه بهره مند شوند.اعطای وام بعد از قرعه کشی و ثبت نام نهایی زائرین و معرفی آنها به بانک انجام خواهد شد.همچنین زائرین دانشگاه های وزارت علوم می توانند از وام یک و یک و نیم میلیونی صندوق رفاه هم بهره مند شوند.



فقیهی در خصوص قیمت کاروان های دانشگاهی گفت: میانگین قیمت عتبات به صورت زمینی ۱ میلیون و صد هزار تومان و به صورت هوایی یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان خواهد بود که بنابر دوری و نزدیکی به مرز این قیمت ها اندک تفاوتی با هم خواهد داشت.



وی ادامه داد:دانشگاهیان در نجف اشرف و کربلای معلی در هتل های متمرکز و درجه الف که با کیفیت ترین هتل های عراق است اسکان داده خواهند شد که تلاش کرده ایم نزدیک ترین هتل ها را به حرمین شریفین برای زائرین دانشگاهی در نظر بگیریم. زیارت سامراء هم منوط به برنامه ریزی سازمان حج و زیارت خواهد بود.



فقیهی در پاسخ به سوالی در خصوص عمره دانشگاهیان گفت: عمره همچنان تعطیل است و ما در این زمینه تابع تصمیمات دولت و سازمان حج و زیارت خواهیم بود که منوط به چگونگی برگزاری مراسم حج خواهد بود.



وی گفت:شعار عتبات دانشگاهیان درسال جاری تفکر فاطمی- اقدام حسینی است. ممکن است در بحث ولایت و امامت شبهاتی وجود داشته باشد و ما باید توجه کنیم که حضرت زهرا(س) در خصوص بحث ولایت چه کردند و بنابر آن اطلاع رسانی، آگاهی، بصیرت بخشی و اقدام حسینی کنیم.



فقیهی گفت:برنامه های جدید ستاد در حوزه روابط عمومی اپلیکیشن لبیک،طرح دعوت و مدیا است و تصور ما این است که ثبت نام این دوره با استقبال خوب دانشگاهیان مواجه شود.



وی افزود:اعزام زائرین دانشگاهی به عتبات عالیات از مرداد ماه آغاز و تا آبان ماه سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.



برای وارد شدن به سامانه ثبت نام عتبات دانشگاهیان کلیک کنید



 



 




  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110184
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم