امروز : 27 مهر 1403
  • 1403/07/17 - 16:02
  • 26
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZNDT

جلسه بیست وهفتم از سلسه جلسات درس های نهج البلاغه

جلسه ی بیست وهفتم از سلسله جلسات درس های نهج البلاغه به تدریس حجت الاسلام والمسلمین حسینی نماینده ی ولی فقیه و امام جمعه محترم شهرستان کاشان ، دوشنبه مورخ 16مهرماه 1403 در مسجد بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جمعه و نماینده ی ولی فقیه در شهرستان کاشان در ابتدا ضمن مرور نکات جلسه قبل به بیان ادامه ی تفسیر خطبه اول از نهج البلاغه شریف پرداختند ، ایشان بیان داشت :در جلسه قبل امیرالمومنین(ع) به ما یاد دادند که دسته ای از فرستگان "حفظه" هستند این "حفظه" را بزرگان تفسیر دو معنا کردند:

*حفظ انسان از آفات

*حفظ اعمال و رفتار و اندیشه های انسان

که آیات مربوط به آن نیز بیان گردید.

در ادامه امیرمومنان علی (ع) میفرمایند دسته ای از فرشتگان دربان هستند :

و منهم السدنه لابواب جنانه ( دسته ای از فرشتگان دربان درب های بهشت اند) نکات مربوط به این قسمت از کلام امیرالمونین را مرور میکنیم:

جایی که خوب این موضوع مطرح شده در قرآن کریم سوره زمر آیه 73و74 است.(وسیق الّذین اتّقوْا ربّهمْ إلى الْجنّة زمرًا ۖ حتّىٰ إذا جاءوها وفتحتْ أبْوابها وقال لهمْ خزنتها سلامٌ علیْکمْ طبْتمْ فادْخلوها خالدین/ وقالوا الْحمْد للّه الّذی صدقنا وعْده وأوْرثنا الْأرْض...)

هم مرحوم شبر در ص 466 و هم مرحوم علامه طباطبائی در المیزان ج 17 ص 297 نکاتی را ذیل این آیه ی شریفه دارند که مشترک است و چنین است :

1.درب های بهشت قبل از اینکه بهشتی وارد شود باز میشود اما درب جهنم هنگام ورود جهنمی باز میشود ، ("تکرمته لهم (بهشتی) لان رحمته سبقت غضبه" این باز شدن درب قبل از ورود ،یک تکریمی است برای بهشتیان و آن هم نشات گرفته از آن است که رحمت الهی همیشه از غضب الهی پیشی گرفته و میگیرد.)

2. نکته دوم طبتم است که آنرا دو معنا کرده اند :

*روح شما (نفسا) پاک شده است که ما مشابه آنرا در جامعه کبیره داریم که چه چیزی باعث طیب شدن روح ما میشود و آن هم ولایت اهل بیت است که جسم ما را پاک می کند، روح ما را طیب میکند و جسم و روح ما را تزکیه میکند  (طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزکیه لنا(لنا هم مربوط به نفس است و هم خلق ))

*طاهر شدن از گناهان است

3.نکته ی بعدی ذیل این آیه ی شریفه "ارض" است ( اینکه شکر میکنند خدا را برای وارث شدن ارض ) سوال مطرح شده آن است که این ارض چه ارضی است ؟

مرحوم علامه می فرمایند : این ارض یعنی ارض جنت و بهشت و استدلال مرحوم علامه به آیه ی شریفه 11 مومنون است که ما میخوانیم " اولئک هم الوارثون الذین یرثون الفردوس" که منظور از ارض در آن بهشت است.

4.نکته  ی بعد این آیات "سیق" است ، مرحوم علامه می فرماید : حث علی السیر ( برانگیختن اهل بهشت برای ورود به بهشت )

حجت الاسلام حسینی در ادامه ی این شرح افزود : اگر بخواهند کسی را به جهنم ببرند "سیق" به معنای هل دادن در این باره صدق میکند اما برای بهشت علی القاعده باید هل دادنی در کار نباشد و اینجا سوال پیش می آید برای رفتن به بهشت چرا یکسری را باید برانگیزند و به عبارتی سوق دهند ؟

در بعضی روایات آمده که قبل از ورود به بهشت وجود مقدس امام حسین (ع) در صحرای محشر حضور دارند و مومنین دور ایشان حلقه زده اند و هرچه ملائکه میگویند "فادخلوها" آنان وارد بهشت نمی شوند و ملائکه در این حال مجبورند که آنان را به سمت بهشت سوق دهند.

*نکته بعدی که میتوان در این جلسه به آن اشاره کرد در نور الثقلین آمده است که بعضی از اسامی درب های بهشت از قول پیامبر (ص) بیان گردیده از جمله :

باب رحمت الهی / باب صبر و استقامت مومنین  / باب شکر / باب بلاء و مصیبت / باب اعظم  / باب مجاهدون / باب معروف و ....

هر کدام از آنان یک بابی میتواند باشد که من و شما اگر به بعضی از آنها بیش از بقیه توجه کنیم هنگام ورود به روی ما باز خواهد شد.

در مقابل این درب های بهشت درب های جهنم نیز وجود دارد که در سوره مدثر آیات 27 به بعد آمده که ما یک عده را در جهنم می اندازیم و تو چه میدانی آن چیست و نه در سوزاندن چیزی را رها میکند و "لواحه للبشر" است که درباره ی عبارت آخر مرحوم شبر می فرماید : یعنی ظاهر پوست را با احتراق تغییر میدهد و به این قسمت میرسد که "علیها تسعه عشر" 19 فرشته نگهبان جهنم هستند .

حجت الاسلام حسینی پس از بیان نکات مربوط به خطبه ی اول از نهج البلاغه ی شریف نکته پایانی جلسه ی بیست و هفتم را اینگونه بیان کرد : پس ما فرشتگانی داریم که درب های بهشت را نگهبانی میدهند و این نشان از عظمت انسان است.

عظمت انسان به حدی است که به جایی می رسد که فرشته الهی دربان بهشت او می شود ، مشابه  آن فرشتگانی هستند که زمان ذکر گفتن ،تسبیح گفتن و نماز شب خواندن انسان این حسنات را به عنوان مصالحی برای آخرت انسان منتقل میکنند و یا حتی جناب جبرئیل در صحیفه سجادیه به عنوان کسی که در هفت آسمان مطاع است وفرشته ایست که در هفت آسمان همه از او اطاعت میکنند ، در کتاب اثنی عشریه و یا مواعظ العددیه این حدیث را دیدم که جبرئیل آمد محضر پیامبر(ص) و با همه ی عظمتش گفت من آرزو میکنم کاش از بنی آدم بودم بخاطر 7 ویژگی که انسان دارد و یکی از آنها الصلاه فی الجماعه یا همان نماز جماعت است که شما انسانها دارید.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 134566

تصاویر

مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید