امروز : 27 مهر 1403
  • 1402/11/16 - 13:44
  • 76
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zb7Q

جلسه سیزدهم از سلسه جلسات اخلاق

جلسه سیزدهم از سلسه جلسات اخلاق با تدریس حجت الاسلام و المسلمین حسینی نماینده ولی فقیه در مسجد بقیه الله دانشگاه برگزار شد.

جلسه سیزدهم از سلسه جلسات اخلاق با تدریس حجت الاسلام و المسلمین حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم شهرستان کاشان دوشنبه 1402/11/16 در مسجد بقیه الله دانشگاه برگزار شد 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ابتدا مروری برنکات جلسه ی قبل داشتند و در ادامه شرح خطبه ی اول از نهج البلاغه شریف به نکات مربوط به جمله ی ( کمال الاخلاص به نفی الصفات عنه : اگر انسان بخواهد به آن کمال اخلاص برسد باید صفات را از خدا نفی کند) پرداختند.
ایشان در رابطه با این جمله فرمودند: بزرگان برای این جمله سه معنا بیان کرده اند:
1.نفی صفات ممکنات
2.نفی صفات در مقام احدیت
3.نفی صفات زائد بر ذات
 
در رابطه با معنای اول : مثال بارز آن مقایسه ی علم دانشجو با استاد است ، هردو علم دارند اما هرکدام از آنها حدی دارد، استاد علیم است خدای متعال نیز علیم است اما زمانی که می گوییم صفات ممکنات را خدا ندارد یعنی علم خداوند مانند علم ممکنات محدود نیست پس خدا علیم است اما نه مانند علم محدود بشر.
یا صفت شفیع بودن را اگر در نظر بگیریم شهید شفاعت میکند ، معصومین هم شفاعت می کنند در حدیث از امام صادق آمده که قدرت شفاعت حضرت معصومه به اندازه شفاعت تمام شیعیان است، بالاترین  حد ممکن در شفاعت نیز برای پیامبر اکرم است .اما یکی از صفات خداوند نیز شفیع بودن است که در اوایل سوره ی بقره آیه ی 6 و ادامه ی آن در آیه ی 7 (ختم الله علی قلوبهم ) آیت الله جوادی مباحثه ای دارند و در مورد شفاعت روایت داریم که آخرین شفیع خود الله تعالی است .
در رابطه با معنای دوم : در جلسات قبل هم اشاره کردیم مرتبه متوسط توحید می شود مقام واحد ، خداوند متعال خودش را واحد معرفی می کند ( انما الهکم اله واحد) اما مرتبه ی عالی تر آن می شود احد ( قل هو الله احد) وقتی خدای متعال را به واحد میخوانیم اینجا در ذهن یا عقل امکان تکثر است اما خدای متعال اینجا نفی اله میکند ( خدایان دروغی را از بین می برد) علامه طباطبائی در المیزان ج 20 ذیل سوره ی توحید بیان داشته اند که هر چه شما در نظر دارید (هو ، هو) می شود خود خدای متعال
 
و اما معنای سوم که آیت الله جوادی این معنا را ترحیج می دهند و میفرمایند: حضرت امیر (ع) وقتی فرمودند کمال اخلاص به خدا این است که صفت ندارد یعنی صفت دارد اما زائد بر ذات باری تعالی نیست چون اگر قرار بر جدا بودن باشد ترکیب پیش می آید و زمانی که ترکیب پیش آید نیاز پیش می آید و خدای متعال هم بی نیاز است (الله الصمد) 
حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پایان جلسه سیزدهم پس از معرفی کتاب نزهه الناظرات از مرحوم حلوانی حدیثی از امام کاظم بیان کردند "قلّة الشّکْر تزْهد فی اصْطناع الْمعْروف" اگر انسان کم شکر کند باعث می شود که در انسان بی رغبتی در انجام کار خوب به وجود بیاید.
در رابطه با همین حدیث امام سجاد (ع) نیز می فرمایند اگر کسی کار خوبی برای شما انجام داد شما نسبت به او 3 کار انجام دهید :
1.تشکر کنید
2.آن نعمت را به زبان بیاورید
3.برای او دعای خالصانه کنید 
نماینده ولی فقیه در ادامه ی این حدیث شریف بیان داشتند: انقلاب اسلامی ثمره زحمات امام راحل است ، دنیا ی غرب و شرق در حال حرکت به سمت بی خدایی بود که امام راحل قیام را شروع کردند و خداوند نیز به ایشان توفیق دادند و با کمک این مردم توانستند این انقلاب بی نظیر را به وجود آورند.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 126095
کلمات کلیدی

تصاویر

جلسه سیزدهم اخلاق جلسه سیزدهم اخلاق جلسه سیزدهم اخلاق
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید