امروز : 01 آبان 1403
  • 1392/03/29 - 13:04
  • 30
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZULB

جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه برگزار شد

جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با موضوع آسیب شناسی جوامع دینی روز سه شنبه مورخ 28/3/92 برگزار شد.



جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه برگزار شد



جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با موضوع آسیب شناسی جوامع دینی روز سه شنبه مورخ 28/3/92 برگزار شد.



رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به آسیب های پیش رو جوامع دینی اظهار داشت: تحجرگرایی اولین آسیب در جوامع دینی است.



دکتر عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه تحجرگرایی به معنای فاصله گرفتن از عقلانیت، عدم اندیشیدن و تفکر کردن است، گفت: سخن عقلانی دارای پشتوانه استدلال است.



وی افزود: جامعه ای که عقلانیت را کنار بگذارد، قرآن و روایات را نمی فهمد و هر جامعه ای که رشد عقلانی داشته باشد پیشرفت می کند.



حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه، رشد عقلانیت و یا به تعبیری رشد فلسفه را مهمترین راهکار آسیب تحجرگرایی دانست.



وی، عدم شناخت کافی نسبت به اسلام و غرب را به عنوان دومین آسیب بیان و تصریح کرد: جوامع اسلامی به خاطر عدم شناخت کافی نسبت به کشورهای غربی، عده ای غرب ستیز، عده ای غرب گرا، عده ای هم غرب گریز و غرب گزین می باشند.



وی، شناخت دقیق و صحیح نسبت به غرب مدرن را به عنوان راهکار این آسیب دانست و اظهار داشت: باید با عقلانیت و با دلالت در مورد غرب مطالعه کنیم.



وی یادآور شد: متاسفانه ما مسلمانان درباره دین اسلام شناخت جامع و کاملی نداشته و همین عامل یکی از علل انحطاط مسلمانان در طول قرون مختلف به شمار می آید.



این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: معرفت نسبت به اسلام، هنر و تمدن اسلامی منجر به شناخت هویت اسلامی است.



حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه ادامه داد:  اختلاف بین شیعه و سنی آسیبی دیگری می باشد که راهکارش هم ارتباط قوی میان رهبران این گروه است.



وی، نماد و مدسازی بر اساس موازین اسلامی را یکی از نیازهای جامعه اسلامی دانست و گفت: داشتن نگاه کلان برای حل معضلات و آسیب های جامعه اسلامی امری لازم و ضروری است به گونه ای که بسیاری از معضلات کنونی جامعه ما با سند چشم انداز علمی حل شده است.



گفتنی است این نشست با پرسش و پاسخ اعضای هیأت علمی پایان پذیرفت.





























 


  • گروه خبری :
  • کد خبر : 109606
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم