امروز : 30 مهر 1403
  • 1396/05/11 - 10:14
  • 25
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZgdB

در دومین روز از طرح ضیافت اندیشه اساتید عنوان شد:

مدیریت اسلامی اکسیری ناشناخته است با اجرای مدیریت اسلامی مدینه فاضله ایجاد می شود .




جلسه با قرائت قران توسط حجت الاسلام شاه فضل آغاز شد ایشان در ادامه به تفسیر آیه 70 سوره اسرا پرداختند .



و لقدْ کرّمْنا بنی‏ آدم و حملْناهمْ فی الْبرّ و الْبحْر و رزقْناهمْ من الطّیّبات و فضّلْناهمْ علی‏ کثیرٍ ممّنْ خلقْنا تفْضیلاً



ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا ، ( بر مرکبهای راهوار ) حمل کردیم و از انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده ایم ، برتری بخشیدیم.



خداوند متعال در قرآن کریم در ارتباط با مقام و جایگاه انسان در نظام هستی، می‌فرماید ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم ... و بر بسیارى از مخلوقات خویش، برترى بخشیدیم.



در این‌که آیا انسان از تمام موجودات برتری دارد یا خیر، گفت‌وگوی بسیاری میان مفسران انجام شده است. آنچه از مجموع این نظریات به دست می‌آید، دو نظریه است با بیان‌ها‌ و استدلال‌های متفاوت.



الف. برخی واژه «کثیر» را به معنای «جمیع» می‌‌گیرند و می‌گویند معنایش این است که ما انسان را از هر آنچه که خلق کرده‌‏ایم با همه کثرتشان برترى داده‌‏ایم، و این آیه(70 سوره اسراء) در مقام برتری جنس بشر، بر جنس فرشتگان است نه برتری هر انسانی بر فرشتگان. البته، این مانع از آن نخواهد بود که افراد خاصى از فرزندان آدم بر فرشتگان برترى داشته باشند؛ لذا ما پیامبران و اولیاى خدا را برتر از فرشتگان مى‌‏دانیم و به همین جهت فرشتگان مأمور شدند براى آدم سجده کنند و به تعظیم و تکریم او بپردازند.

ب. گروهی برآنند که انسان بر همه موجودات برترى ندارد، بلکه ممکن است موجوداتى مانند فرشتگان باشند که از نظر کمالات در مرتبه‏اى بالاتر از انسان قرار گیرند.



اینان معتقدند؛ بسیار بعید است که آیه در مقام مقایسه بین انسان و ملائکه باشد؛ لذا کثیر را باید به ظاهرش معنا کرد و وجهی برای تأویل آن به جمیع وجود ندارد. و بعید نیست که منظور از «ممن خلقنا»(کسانى که خلق کرده‌ایم)، انواع حیوانات داراى شعور و جن باشد.

 



در میان موجودات عالم، انسان ویژگى‌‌‏هاى منحصر به خود را دارد، هم از لحاظ داشتن نیروهاى عظیم فکرى و مادى و هم از لحاظ داشتن قابلیت تکلیف و رسیدن به مقام قرب الهى، موجودى برتر است.



با تدبر در آیات قرآن در می یابیم انسا ن در بین مخلوقات خداوند فضیلتش بیشتر است . البته این فضیلت اکتسابی است ودر ادامه زندگی به رفتار انسان بستگی دارد که چقدر آن را افزایش دهد.



 در ادامه کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مدیریت اسلامی پخش گردید.



سپس  مدرس طرح ضیافت حجه الاسلام قوامی ریاست محترم بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و امام جمعه پردیسان و مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه قم به بیان سخنان خود پرداختند .



ایشان در ابتدا در خصوص تاسیس مرکز مدیریت اسلامی قم توضیحاتی دادند و بیان نمودند دروسی که  در این مرکز تدریس می شود دروس رسمی حوزه است و فراگیران پس از پایان دوره در مدیریت اسلامی فقیه می شوند .



مدیریت بحث ذهنی و نظری نیست طرحی عملیاتی و کاربردی است.مدیریت از جنس عمل است حرف نیست ,فلسفه هم به  ان کمک می کند و مبانی آن را توجیه و تبیین می کند همین طور فقه که در دانشهای اسلامی اولین است و جنبه مدیریتی دارد فقه برای اداره انسان است از گهواره تا گور .



در مدیریت اسلامی همه ابعاد را باید لحاظ کنیم .مدیریتی که الان ما  داریم نه کاملا  غربی است نه اسلامی . از مدیریت غربی 100 سال و از مدیریت  اسلامی 200 سال عقب هستیم البته این اعداد نمادین هستند .  ما از نظر نظم و بهره وری و ... نسبت به غربیها عقب هستیم در غرب خیلی از اصول مدیریت اسلامی پیاده می شود غربیها نیز نسبت به مدیریت اسلامی عقب هستند .مدیریت اسلامی اکسیری ناشناخته است با اجرای مدیریت اسلامی مدینه فاضله ایجاد می شود .



حجه ا لاسلام قوامی در ادامه در مورد پیاده سازی  طرح  اتحاد امامت و امارت در پردیسان صحبت نمودند  و گفتند این طرح از غدیر الگو گرفته است که پیامبر اعظم (ص) امیر المومنین را به امامت نصب کرد .امام بید زمامدار باشد چه امام امت باشد مانند امام خامنه ای چه امام جمعه یا امام جماعت ,هرکس امام شد تمام اختیارات کشور به او می رسد و باید دارای قوای سه گانه باشد .



جلسه با پرسش و پاسخ اساتید خاتمه یافت.





 



 




  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110197
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم