امروز : 30 مهر 1403
  • 1396/05/18 - 13:55
  • 45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZjdB

در چهارمین روز از طرح ضیافت اندیشه اساتید عنوان شد:

عرصه سیاست عرصه بسیار پر مساله ای است و گاهی اوقات انسان باز می ماند برای تشریح و تبیین مساله بحث را چقدر گسترده کند تا جامعیت بلوغ آن موضوع کفایت کند .




در چهارمین روز از طرح ضیافت اندیشه استادان و نخبگان دانشگاه جناب آقای دکتر هادی محمدی کارشناس مسایل منطقه ای  در خصوص مسایل خاور میانه صحبت نمودند.



این کارشناس منطقه ای گفتند :عرصه سیاست عرصه بسیار پر مساله ای است و گاهی اوقات انسان باز می ماند برای تشریح و تبیین مساله بحث را چقدر گسترده کند تا جامعیت بلوغ آن  موضوع کفایت کند .



بسیاری موضوعات حیاتی است که همه به هم مرتبط اند به عنوان مثال در سیاست خارجی با یک شرایط ویژه مواجه ایم .مهمترین بخش چالش در تعاملات خارجی روابط با آمزیکا ست .توافقی داریم با قدرتهای جهانی و 1+5.مراحلی را سپری کردیم برای بهره مندی از توافق در شرایط ویژه بسر می بریم.سوالات متعددی وجود دارد. چشم انداز این روند که هم به کشور و سطح ملی و هم سطح فردی ما,اقتصاد ,دانشگاه ,صنعت و پژوهش و همه عرصه ها مرتبط است که به کجا ممکن است برسد؟



چرا آمریکائیها اینقدر در فشار به کشور ما مصر هستند ؟چرا به بعضی از مولفه های قدرت ما پافشاری دارند؟



مولفه مهمی وجود دارد که الان قدرتهای غربی روی آن دست می گذارند و اصرار دارند به نتیجه  برسند آن قدرت منطقه ای ماست.



شرایط منطقه در چه وضعی است و ما در توازن قدرت منطقه در کجا قرار داریم؟ایا در نقطعه ضعف ,انفعال و و انزوا هستیم که اگر بودیم نیازی به این همه فشار نبود ما در شرایط فراز و در منحنی فزاینده حرکت  می کنیم .



دکتر هادی محمدی در ادامه بیان نمودند: حداقل چهار عنصر برای مدیریت کشور در اعمال اراده بر علیه کشور دیگری حیاتی است که شامل :اقتصاد,تکنولوژی,قدرت دفاعی و قدرت بازیگری منطقه



در بعضی از این حوزه ها پیشرفت کرده ایم که آمریکا با مطالبات هسته ای در برجام  بخشی از تکنولوژی و صنعت ما را فریز کرده . بوسیله تحریمها,  اقتصاد ما را مدیریت کرده است . الان اولویت مهم آمریکا روی جایگاه منطقه ای و قدرت دفاعی ماست .



وی در ادامه به مسایل کشور آمریکا پرداختند و افزودند ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نوع نگاه مدیریت به تعهدات بین المللی می خواهد روند جدیدی  را آغاز کند البته ترامپ تعیین کننده سیاست امریکا نیست بلکه دست های پشت پرده که ترکیبی از اهرمهای مالی و اقتصادی ,تسلیحاتی و انرژی و یکسری افراد نخبه است که اینها زبان قدرن پنهان آمریکا هستند و تعیین کننده سیاست آمریکا.



وی در پایان جلسه به سوالات استادان پاسخ داد.





 




  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110200
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم