- 1398/03/13 - 10:02
- زمان مطالعه : 8 دقیقه
- /ZggB
عید فطر و نقش آن در تحولات فردى و اجتماعى
در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمى گردند .
در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمى گردند . امیرمؤمنان على علیه السلام نیز از همین زاویه به عید فطر مى نگرد و با اشاره به روز عید مى فرماید: « این عید کسى است که خدا روزه اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است و هر روز که خدا نافرمانى نشود، آن روز عید است.»
آری روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتى ها و پلیدى ها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است. عید فطر روز بازگشت به فطرت است، این معنا را مى توان از لغت «عید فطر» هم فهمید، چرا که «عید» به معناى بازگشت و «فطر» به معناى «فطرت و طبیعت» است .
مسلمانان در این روز در اثر یک ماه ضیافت و مهمانى خداوند به صفاى باطن دست یافته و در حقیقت، شخصیت واقعى خویش را بازیافته اند. آرى، فطرت پاک انسان در طول سال در اثر غبارهاى جهل و نادانى و غفلت به انواع گناهان و معصیتها مبتلا شده و از حقیقت خود دور مى شود و در نتیجه دچار خود فراموشى و خدا فراموشى مى گردد . اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضاى معنوى آن ماه و تلاشهاى خویش به یک زندگى نوین دست مى یابد، که مى توان آن را «بازگشت به خویشتن» نامید.
در روز عید فطر گویى یک مسلمان از نو متولد مى شود، چرا که طبق گفتار امیرمؤمنان علیه السلام، روزه داران در شب عید فطر از تمام آلودگى ها و پلیدى ها پاک شده اند و کمترین پاداش خود را که پاکى و پاکیزگى است دریافت نموده اند. آن حضرت چنین مى فرماید: « و اى بندگان خدا! بدانید که کوچکترین چیزى که براى مردان و زنان روزه دار است، این است که فرشتهاى در روز آخر ما مبارک رمضان به آنها ندا مى دهد: اى بندگان خدا! بشارتتان باد که [خداوند متعال ] تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید که بعد از این چگونه عمل خواهید کرد.»
شیخ مفید مى نویسد: این که روز اول ماه شوال عید اهل ایمان قرار داده شده است، به خاطر این است که آنان براى قبولى اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از این که خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیبهاى آنان پرده کشیده و مژده و بشارت از طرف خداوند رسیده است که ثوابهاى بسیارى براى روزه داران عطا خواهد کرد و از این که مؤمنین در اثر تلاشهاى شب و روز ماه مبارک رمضان چند مرحله به قرب الهى نزدیک شده اند، حالت سرور و نشاط دارند.در این روز غسل معین شده و این علامت پاکى از گناهان مى باشد، عطر زدن و بوى خوش استعمال کردن و لباس زیبا و تمیز پوشیدن و به صحرا رفتن و زیر آسمان نماز خواندن همه اش علامت شادى و سرور و از روى حکمت مى باشد.
بدون تردید تک تک مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى کنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یکنواخت و مساوى نیست . زیرا هر کسى نسبت به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت مى نگرد و از آن بهره مى گیرد. زمینه ها، ذهنیتها، مراتب ایمان و عوامل دیگرى در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارد.
به همین جهت عارف واصل میرزا جواد آقا ملکى تبریزى قدس سره روزه دارانى را که به عید سعید فطر وارد مى شوند، به پنج گروه تقسیم مى کند و نوع نگرش آنان را نسبت به این روز با عظمت توضیح مى دهد . ایشان در مورد پایینترین مراتب استقبال کنندگان از عید فطر مى نویسد: «گروهى از روزه داران حقیقت روزه را نشناخته اند و با زحمت و تکلف از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات خود دارى مى کنند و این را نوعى طاعت مى شمارند و خود را منتدار خداوند مى دانند. آنان از اعضاء و جوارح خود مراقبت نکرده و با دروغ و غیبت و بهتان و افترا و دشنام، به آزار دیگران پرداخته و زحمات خود را هدر مى کنند و در نزد خداى عالمیان منزلتى ندارند، مگر این که حضورشان در روز عید براى حسن ظن به عنایت خداى بزرگ باشد و در نمازگاه خود در روز عید فطر از گناهان استغفار نموده و طلب آمرزش کنند.».
وى عالى ترین مرتبه استقبال کنندگان از عید فطر را از آن روزه داران عارفى مى داند که لذت نداى خداى «جل جلاله»، رنج گرسنگى و تشنگى و شب زنده دارى را از یاد آنان برده و با شوق و شکر بلکه با وجد و سکر آن را پیشواز نموده، در سرعت سیر و سلوک و پیشروى به سوى خیر، جدیت به خرج داده و از عمق جان به نداى رب الارباب لبیک گفته اند.
خداوند متعال اعمال را از این گروه به حسن قبول مى پذیرد و آنها را به مقام قرب نزدیک مى نماید و در پیشگاه صدق در جوار خود با اولیاء و اصفیاء مى نشاند و از «جام اوفى» به آنها مى چشاند و به مقام «او ادنى» مى رساند.
حل مشکلات اقتصادى و اجتماعى
در مورد ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى توان به پرداخت زکات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشکلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره نمود . افزون بر این که در کنار کمک به فقراء، موارد مصرف دیگرى نیز براى زکات فطره در اسلام منظور شده است که از جمله آنها احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان مى باشد . از زکات فطره مى توان قرض بدهکاران حقیقى و افرادى را که در راه معصیت و خلاف بدهکار نشده اند، پرداخت نمود . در ساختن مسجد، مدرسه، پلها و راهها و بیمارستانها و برطرف کردن سایر نیازهاى مسلمانان نیز مى توان از این بودجه مردمى استفاده کرد.
همچنین با این بودجه مى توان باورهاى دینى و اعتقادات مسلمانان ضعیف الایمان را تقویت نمود و کسانى را که در معرض شبهات و وسوسه هاى دشمنان قرار دارند یارى کرد.
بدین جهت گفته اند که قبول روزه موکول به پرداخت زکات فطره مى باشد، چرا که دادن زکات موجب جدایى از تعلقات مادى و هواهاى دنیوى و نفسانى است و انسان مؤمن براى دوام فطرت الهى خویش و بازگشت به عهد فطرى «الست» از هر آنچه رنگ تعلق دارد، باید رها و آزاد باشد و زنجیر مادیات را از پاى خود برکند تا سبک بال به سوى خداوند گام نهد . همچنانکه امام على علیه السلام فرمود: « تخففوا تلحقوا ؛ سبکبال باشید تا [به مقصد] برسید ».
خداوند متعال مى فرماید:« و من یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب» هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دلهاست.
تعظیم شعائر الهى یکى دیگر از ویژگى هاى عید سعید فطر مى باشد . شعار تکبیر و تهلیل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالى است که به روز عید جلوه خاصى مى بخشد .
یک مسلمان باید از راههاى مختلف نداى حیاتبخش توحید را به گوش جهانیان برساند، که یکى از آن راهها بیان شعارهاى مذهبى است .
حضرت رضا علیه السلام در مورد علت تکبیرهاى زیاد در روز عید فطر مى فرماید: «تکبیر، تعظیم و بزرگداشت خداوند متعال است و نوعى تشکر از هدایتها و نعمتهاى پروردگار جهانیان مىباشد .
اجتماع روز عید فطر مى تواند در پیوند و همدلى مسلمانان نقش آفرین باشد . آنان در گردهمایى روز عید فطر و قرار گرفتن در کنارهم، از نظرات، مشکلات و گرفتارى هاى همدیگر آگاه مىشوند . در این گردهمایى بغضها و کینه ها تبدیل به دوستى و همدلى مى شود و مؤمنان در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکى بیشترى به همدیگر مى کنند.
عید فطر از سویى حکایت از پیوند معنوى انسان با خداى خویش دارد و از سوى دیگر حکایتگر ارتباط وى با همکیشان خود است.
حضرت رضا علیه السلام در مورد نقش عید فطر در تحولات معنوى، اقتصادى و اجتماعى جامعه مى فرماید: «روز فطر، عید مقرر شده تا مسلمانان در این روز گرد هم آیند و براى خداوند ظهور کنند و او را به خاطر نعمتهایش تعظیم کنند . پس این روز، روز عید، روز اجتماع، روز فطر، روز زکات، روز رغبت و روز تضرع و ... است . پس خداوند بزرگ دوست دارد که مسلمانان در چنین روزى اجتماعى داشته و در آن، او را ستایش کرده و مقدس بدارند.»