امروز : 28 مهر 1403
  • 1402/02/17 - 16:02
  • 27
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /ZorC

نشست هم ‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی با موضوع آسیب های فرهنگی جامعه کنونی ایران و نقش اساتید دانشگاه در دفع و رفع این آسیب ها

نشست هم ‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی با موضوع آسیب های فرهنگی جامعه کنونی ایران و نقش اساتید دانشگاه در دفع و رفع این آسیب ها با حضور دکتر صفار هرندی، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه 1402/02/17 ساعت 12:30 در محل سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی برگزار شد.



نشست هم ‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی با موضوع آسیب های فرهنگی جامعه کنونی ایران و نقش اساتید دانشگاه در دفع و رفع این آسیب ها باحضوردکترصفارهرندی، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه 1402/02/17 ساعت 12:30 در محل سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی برگزار شد. در این جلسه  با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابن علی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، جمعی از مسئولین و اساتید دانشگاه علوم پزشکی حضور داشتند.



در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین ابن علی ضمن عرض خیرمقدم گویی به جناب آقای دکتر صفار هرندی با توجه به مسائل و مشکلات فرهنگی به وجود آمده در کشور و نیاز جوانان به پاسخگویی در این زمینه، برگزاری این نشست ها ر به منظور ارائه راهکار ضروری دانستند.



در ادامه جناب آقای دکتر صفار هرندی ضمن ابراز خرسندی جهت حضور مجدد در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مواردی را به عنوان فرصت و تهدید در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقدمه موضوع عنوان نمود.



ایشان خاطر نشان کرد از جمله فرصت هایی که در نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده این است که مسیری با جهان گشودیم که مورد استقبال قرار گرفته هم داخل کشور و هم خارج از کشور.



وی افزود جمهوری اسلامی به شریعت به عنوان راهی برای نجات جامعه بشریتکیه دارد. نکته دیگر عقبه راهبردی و نکته اتکایی که در ظهور جریان مقاومت هست، نمود آن در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور سوریه بود، به اذعان تمام شبکه های عربی که ما با ایرانی درگیریم که نقطه اتکایی برای دیگر کشورها هم هست.



دکتر صفار هرندی خاطر نشان کرد وقتی آمریکای‌ها اراده به نابودی دولت سوریه کردند، که با خیال خودشان نابود شده است، ولی بعد از ۱۲ سال خود امریکایها اعتراف کردند که نمیتوانند سوریه را از بین ببرند چون ایران حامی آن است.



وی افزود یمن ضعیف‌ترین حلقه کشورهای عربی است که امروز این یمن بلای جان عربستان شده است. اینها از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است.



تهدیدها



دکتر صفار هرندی در بخش دیگر سخنانش تهدیدهایی که نظام جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه است را بررسی و بیان نمود اراده قوی دشمن برای نبودن ایران حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامیوچود داشته و دارد و این ارده جدی و ناتمام دشمن در جنگ با نظام جمهوری اسلامی واقعیتی انکارناپذیر است.



‌ایشان وجود عناصر مفتون غرب و غربگرا درون نظامرا از دیگر تهدیدهای جدی مطرح نمود.



دکتر صفار هرندی مهمترین تهدید موجود را موج قوی وسوسه در جهان امروزی تعریف و افزوددر گذشته منشاء وسوسه محدود بود اما امروز منشاء وسوسه گسترده و نامحدود هست و ما مقهور شرایط پیچیده هستیم که در گذشته سابقه نداشته است.



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فقدان یک ساز و کار انسجام بخش و جریان نظم دهنده جهت انسجام حزب‌ها را از جمله دیگر ضعف ها و تهدیدهای موجود در نظام عنوان نمود و اظهار داشت بسیاری از مسایل به جای اینکه در حکومت حل و فصل شود به سادگی در حزب ها و تشکلها قابل پیگیری و حل و فصل است که متاسفانه به دلیل عدم سازمان انسجام دهنده عملاً این امکان وجود ندارد.



وی افزود بخشی از مسایل و چالش‌های ما، محصول جدال بین آرمان و واقعیت است و ما چون هنوز بلاتکلیفیم بین این دو مورد و در نوسان هستیم، خیلی از مشکلات معلول این امر است.



دکتر صفار هرندی خاطر نشان کرد اگر بخواهیم جریانات مختلف در کشور را در نسبت میان آرمان و واقعیت تصور کنیم



چند دسته داریم؛



دسته اول: آرمان گراست اما واقعیت گریز است، و انگار در اوهام زندگی می کنند. که منجر به بازگشت به گذشته و انزجار می شود مثل خوارج در زمان امام علیعلیه السلام.



دسته دوم: هم واقع گرا هستند و خودشون را در واقعیات درگیر می‌کنند.



دسته سوم: واقع‌گرای آرمان‌ستیز هستند.



اینها هیچ آرمانی‌پیششان مطرح نیست.



دسته چهارم: بین واقع گرایی و آرمان‌گرایی متحیرند. و بین این دو سرگردانند‌. این حیرت و حرکت بین این دو امر آنها را شخصیتی مذبذب می سازد.



دسته پنجم آرمان گرا هستند، اما واقعیات را می‌ بینند و آرمان‌ها را هم مدنظر دارند و در به آن توجه ویژه دارند



وی ادامه داد ما معتقدیم عصر مهدوی جایی است که انطباق آرمان و واقعیت را داریم و در حکومت مهدوی دیگه کسی بیم امنیت ندارد.ما در عصر غیبت هستیم آرمانهای زیادی داریم اما در عمل با واقعیات دیگری روبرو هستیم، آرمان گرایی ما در این محل باید حداکثری باشد و به هیچ وجه از آرمانها کوتاه نیایم.آرمان تغییر ناپذیر است.



البته در عمل به دلیل طاقت کم  همراهیان با آرمان گرایی فاصله پیدا می کنیم. ایشان ادامه داد پیامبر فرمود  این بخش از سوره هود مرا پیر کرد که:



فاستقم کما أمرت ومن تاب معک 



وی افزود آرمانگرایی باید حداکثر باشد ولی در عمل طاقت ها کم شده، در عرصه‌های اجتماعی همگی یک طاقت ندارند.ما در واقعیت مجبوریم حداکثری بنگریم و در نظر بایستی در حد ضرورت و مدت ‌دار عمل کرد.مثلاً در موضوعات مختلف کشور باید مصلحت کلی نظام را در نظر گرفت.



دکتر صفار هرندی اظهار داشت تعارض میان آرمانگرایی (که حق قطعی ماست) و واقعیاتی که اگر به آن واقعیات توجه نکنیم ممکن است آن آرمان را از بین ببرد. در مسایل به وجود آمده در جامعه توحه به این نکته است که کدام مورد اولویت دارد آرمان یا واقعیت که منجر به تضعیف اصل نظام و مصلحت مردم نشود.



ایشان ادامه داد رهبرمعظم انقلاب فرموده اند: هزینه تسلیم شدن از هزینه مقاومت کردن بیشتر است. یعنی هر جا تسلیم واقعیت شدند و آرمانها را نادیده گرفتند ملتها و دولتها باشکست مواجه شدند.



دکتر صفار هرندی خاطر نشان کرد جنگ بین واقعیت و آرمان یک جنگ مصنوعی است و واقعی نیست.بلکه در اصل آرمان واقعی با واقعیت همخوانی دارد.



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر سخنانش یکی از مشکلات کلی نظامرا این مورد دانست که به اشتراک نگاه در مقولات جدی نظام در بین مسئولین نرسیده ایم.وی ادامه داد در صورت وفاق کلی ما می‌توانیم در حوزه‌های فرهنگی موفق باشیم.بخش زیادی از آسیب های اجتماعی و فرهنگی نظام به این دلیل است که از عنصر نیروهای مردمی غفلت کرده ایم.



وی افزود دولت غیر رسمی ما در هئیت‌ها، گروها و در مساجد و حتی در صندوق‌های قرض الحسنه قرار داشت، اینها نقطه قوت دولت بود، شکل دادن این جریانات غیررسمی حلال مشکلات ماست، اما امروز متاسفانه اکثر خیربه‌ها در دست افرادی است که حتی تمایل دینی یا مذهبی ندارند.



وی ادامه داد در واقع تعارض میان آرمانگرایی (که حق قطعی ماست) و واقعیاتی که اگر به آن واقعیات توجه نکنیم ممکن است آن آرمان را از بین ببرد.



در ادامه جلسه اساتید به بیان سوالات و نظراتشان در مورد مسائل مختلف فرهنگی کشور پرداختند و دکتر صفار هرندی به پاسخ سوالات آنها پرداخت.











  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110945
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم