امروز : 30 مهر 1403
  • 1393/08/21 - 12:59
  • 95
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zu7B

هدف از تشکیل گروهک داعش ،حمله به شیعیان و کشورهای اسلامی است .

در نشست «بررسی گروهک تکفیری و تروریستی داعش» عنوان شد : هدف از تشکیل گروهک داعش ،حمله به شیعیان و کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران است .



دکتر مهدی نظرپور با اشاره به نحوه شکل گیری گروهک داعش ، گروهک داعش را یکی از زیر مجموعه های جزئی القاعده دانست و عنوان کرد : در سال 1979 ، چهار حادثه مهم در دنیا اتفاق افتاد که شامل پیروزی انقلاب اسلامی ، امضای معاهده صلح بین سادات و بگین ، حمله بعضی از گروههای افراطی به مکه و حمله شوروی سابق به افغانستان می باشد .



 



وی ادامه داد : آمریکا با تحریک شوروی به جنگ با افغانستان باعث شد که توجه مسلمانان به کشور فلسطین کاهش یافته و به نوعی فلسطین به حاشیه برود و همچنین آمریکا با این کار خود توانست پای شوروی را به باتلاق عربستان بکشد . در آن زمان اسامه بن لادن در عربستان مشغول به تحصیل بود . با شروع حمله شوروی به افغانستان ، اسامه بن لادن برای کمک به افغانستان به آن کشور سفر کرد و از طریق گروه اخوان المسلمین در سراسر دنیا برای افغانستان تبلیغ کرد و توانست کمک مالی زیادی برای مجاهدین افغان در برابر حمله روس ها جمع آوری کند . از سال 1985 اسامه خودش شروع به جنگ کرد و چندین بیمارستان و سنگر فرماندهی در زیر کوهها درست کرد و باعث زمینه های شکل گیری القاعده شد .



 



این گروهک اعتقاد دارند که حکومت مختص پیامبر اکرم (ص) می باشد و بعد از پیامبر (ص) حکومت برای بنی امیه و بنی عباس می باشد و بعد از حکومت عثمانی ، حکومت های اسلامی منحرفند .



 



دکتر نظرپور ، سنی ها را به سه دسته تقسیم کرد و بیان داشت : گروه اول شامل اخوان المسلمین در مصر هستند که این گروه شامل جماعت اسلامی و جهاد اسلامی می باشد . گروه دوم سلفی های عربستان و گروه سوم شامل سلفی های پاکستان هستند .



 



وی عربستان ، پاکستان و آمریکا را مهمترین عناصر تشکیل دهنده گروهک القاعده دانست و ادامه داد : در سال 1988 براساس ایدئولوژی وهابیت القاعده تشکیل شد که از همان ابتدا دشمنان این  گروهک کشورهای اسلامی و کشورهای صلیبی و صهیونیست ها بودند .



 



طرح ترور حسنی مبارک ، حمله موشکی هواپیمای اتیوپی که به سمت اسرائیل می رفت ، حمله به سربازان آمریکایی در سومالی و ... از اقدامات این گروهک تروریستی می باشد .



 



دکتر نظرپور اشاره کوتاهی به حادثه 11 سپتامبر داشت و گفت : پس از حادثه 11 سپتامبر ، آمریکا در سال 2001 به افغانستان حمله و در سال 2003 به بهانه گروهک القاعده و ساخت بمب اتمی توسط صدام به عراق حمله کرد .



 



کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص نحوه شکل گیری گروهک تروریستی داعش عنوان کرد : پایه های حکومت داعش شامل شورای حل و عقل عقل ، معرفی رهبر قبیله به عنوان جانشین ، به دست گرفتن قدرت با زور و کشتار می باشد .ابوبکر بغدادی رهبر این گروهک دارای دکترای الهیات و از سربازان ارتش بغداد بود .



 



این گروهک معتقدند حکومت اسلامی بعد از پیامبر اکرم (ص) به حکومت های بنی امیه و بنی عباس و عثمانی اختصاص دارد و بقیه حکومت ها مشروعیت ندارند .



 



وی منابع درآمد داعش را از طریق فروش زنان شیعه و فروش چاه های نفت سوریه و عراق به ترکیه به قیمت هر بشکه نفت 10 دلار دانست و ادامه داد : داعشیان رأی مردم و انتخابات را کفر دانسته و معتقدند که باید تمام حکومت های اسلامی ، صلیبی ها و صهیونیسم ها را از بین برد . جان و مال و ناموس شیعیان را حلال دانسته و محور عملیات هایشان کشورهای شیعی است . ریشه تشکیل این گروهک ،‌آمریکا ، کشورهای غربی و عربستان می باشد و هدف از تشکیل این گروهک حمله به شیعیان و کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران است .



 



گفتنی است این جلسه در تاریخ سه شنبه 20/8/93 در سالن آمفی تئاتر دانشکده پرستاری و مامایی و به همت کانون سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد .



عکس های نشست

























 



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 109868
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم