امروز : 30 مهر 1403
  • 1394/12/01 - 11:28
  • 35
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZY9B

کاندیدهای دور از مراکز قدرت و ثروت شایسته پیاده سازی مردم سالاری دینی هستند

معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ ایران در جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: راه رسیدن به مردم سالاری دینی، بیداری مردم در انتخاب کاندیدهایی است که بدون استفاده از مراکز قدرت و ثروت به مجلس راه یابند.



دکتر موسی حقانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخ دموکراسی در ایران و دوران قبل از مشروطه اظهار داشت : در زمان قبل از انقلاب مشروطه ظلم و بی عدالتی در بین مردم بیداد می کرد و بیوت علما پناهگاهی بود برای کسانی که مورد ظلم و بی عدالتی قرار می گرفتند . در همین زمان و در مواجهه ایران با کشورهای غربی ، باعث شد که بسیاری از ساختارهای بومی و فرهنگی ایران آسیب ببیند .



 



وی ادامه داد : در همین زمان و در جریان آزادی خواهی طیف های مختلفی به وجود آمد و ملت ایران با یک نهضت بزرگ روبرو شد و نظام مشروطه تأسیس شد . همزمان با تأسیس دولت مشروطه ، غرب گرایان به مخالفت با نظام مشروطه پرداختند زیرا می خواستند نظام مشروطه غربی را به کشور و ملت حاکم و دین را از حکومت و سیاست جدا کنند که خوشبختانه با تشکیل مجلس و تدوین قانون اساسی نتوانستند تفکرات غربی را به مردم حاکم کنند .



 



معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران با اشاره به تاریخچه مردم سالاری در ایران عنوان کرد : ایران اولین کشوری است که نظام پارلمانی و مشروطه در آن مستقر شد که متأسفانه موفق نبودیم . این اولین تجربه مردم سالاری ملت ایران بود که بدون درنظر گرفتن دیانت و فرهنگ ملت ایران استقرار یافت و با افراط و تفریط گروه های ساختاری و غرب گرایان و دخالت های کشورهای خارجی ، مجلس به توپ بسته شد و همین اقدام باعث شد که مشروطه موفق نباشد .



 



در ادامه این نشست دکتر موسی حقانی روند تشکیل مجلس شورای اسلامی را از ابتدا تاکنون تشریح و اظهار داشت : دخالتهای بیگانگان باعث تعطیلی مجلس اول شد . مجلس دوم بعد از سقوط محمدعلی شاه تشکیل ولی دولت مشروطه باعث تعطیلی مجلس دوم شد . تشکیل مجلس سوم ، همزمان با وقوع جنگ جهانی سوم بود که همین عامل باعث شد که مجلس موفق نباشد . مواجهه مجلس چهارم یا کودتای 1299 و بی اعتمادی رضاه شاه به همراه داشت . مجلس پنجم با تقلب شروع و همین مجلس رضا شاه را به عنوان شخص اول مملکت معرفی کرد و قاجار را خلع کرد . مجلس ششم همزمان با مخالفت های آیت الله مدرس بود . مجلس هفتم ، مجلس پهلوی بود . رضا شاه و محمدعلی فروغی با تهیه لیستی نمایندگان مجلس هفتم  را از قبل تعیین کرده بودند . در کل در طول دوره سلطنت رضا شاه ده دوره مجلس داشتیم .



 



معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران اظهار داشت : در همین زمان بود که مردم و مرجعیت ندای مردم سالاری را سر دادند تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ، انقلاب این فرصت را به وجود آورد و انتخابات بستری برای انتخاب آگاهانه توسط خود مردم است .



 



دکتر موسی حقانی در پایان سخنان خود عنوان کرد : ما باید به مردم سالاری ایمان و باور داشته باشیم . ما باید با تکیه بر رهنمودهای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با مشارکت حداکثری در انتخابات به پیشرفت و پیروزی کشور کمک کنیم .



 



نشست با پرسش و پاسخ اساتید پایان یافت .



 



 



گفتنی است: جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با موضوع سیر دموکراسی در ایران با حضور معاون پژوهش موسسه مطالعات تاریخ ایران، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاه روز پنج شنبه مورخ 94/11/29  در سالن آمفی تئاتر دانشکده دندان پزشکی برگزار شد.





















  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110009
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم