امروز : 01 آبان 1403
  • 1392/02/17 - 11:42
  • 20
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZkLB

گزارش جلسه اول سلسله جلسات «با هم تا بهشت»

اولین جلسه از سلسله نشستهای باهم تا بهشت با محوریت سبک ازدواج ایرانی – اسلامی برگزار شد



 اولین جلسه از سلسله نشستهای باهم تا بهشت با محوریت سبک ازدواج ایرانی – اسلامی با حضور حجت الاسلام دهنوی برگزار شد.



در ابتدا ایشان روابط بین زن و مرد را با توجه به دیدگاه دینی و فقهی  تشریح نمود:



نگاه زن و مردبه یکدیگر  نباید به قصد ریبه(لذت) نباشد.نگاه آلوده و به قصد ریبه شرایطی را  برای ارتباط های نزدیک ترفراهم می کند وامکان از بین رفتن گوهر عفت خانم را فراهم می کند.در روابط، دو جنس عاطفه خرج هم نکرده و ابراز محبت نکنند.نکته مهم اینست که اثری که یک خانم بر آقا می گذارد به مراتب بیشتر از اثری است که آقا بر خانم می گذارد اگر خنده و قهقهه زدن به صورت تحریک کننده باشد، حرام است.



آقای دهنوی متذکر شد:من ندیدم که 2 جوان در اوج غرایز و در اوج عواطف این شرایط را رعایت کنند.



وی داشتن رابطه را آسیب زا دانست و بیان کرد:وقتی 2 جوان در کنار هم قرار می گیرند، با افزایش نورآدرنالین، کارکرد مغز تخفبف پیدا می کند و حالت خلصه( حالتی بین خواب و بیداری و گیج و منگی، که فرد بیدار است،اما متوجه اعمال خود نمی باشد) بوجود می آید وامکان لغزش را برای طرفین فراهم می کند.



مشاور ازدواج جوانان برای داشتن رابطه صحیح تصریح کرد:نداشتن نگاه حرام،عدم ایجاد  عشق در طرفین،امکان قطع رابطه از شرایط این  نوع رابطه میباشد



وی خاطرنشان کرد:اگر در رابطه ای خانم از طرف آقا رها شود،احساس مرد گریزی- ازدواج گریزی در وی ایجاد می شود،ولی احساس زن گریزی- ازدواج گریزی درصورت قطع ارتباط در آقایان کمتر است.



کارشناس برنامه گلبرگ از اثرات روابط نادرست را احساس گناه دربرابر خدا وهمسرآینده،اضطراب و استرس و ترس از آگاه شدن همسر آینده از رابطه قبلی،عدم اعتماد و بد گمانی به جنس مخالف برشمردند.



ایشان یادآور شد در صورتی که پایان روابط نادرست  به ازدواج ختم شود، به دلیل ابراز احساسات، زوجین بعد از ازدواج در محبت ورزی کم آورده و دچار سوءظن و بدبینی می شوند که در اینجا بدگمانی نسبت به زن بیشتر از مرد است و در ادامه متوجه میشوند که برای یکدیگر مناسب نیستند.



در ادامه این جلسه آقای دهنوی به سوالات دانشجویان پاسخ دادند:



1-آیا ازدواج مانع از پیشرفت در زمینه ی تحصیلی و علمی می شود؟



خیر،در آغاز باید در این باب با طرف مقابل شرط کرده و از وی مطمئن شد.



2 -قصد ازدواج با دختری را دارم ولی 3 سال دیگر امکان ازدواج دارم،با شرایط موجود باید چه کار کنم؟



تا 3 سال دیگر صبر کنید و فراهم شدن شرایط ازدواج راه خود را آغاز کنید. اگر اکنون  شرایط را با ایشان مطرح کنید ممکن است تا 3 سال دیگر شرایط عوض شود و این ازدواج صورت نگیرد و مشکلات بعدی ایجاد شود.



3-من پسری را دوست دارم 2 سال است که می خواهم این علاقه را با او مطح کنم. آیا این کار درست است یا نه؟



نه! این عشق یکطرفه است و سرانجامی ندارد. اگر با او مطرح کنید و او شما را نخواهد برای شما مشکل ساز خواهد شد.



4-آیا رابطه قبل ازدواج باقصد ازدواج بدون اطلاع خانواده اشکال دارد؟



اگر شرایط را رعایت می کنید اشکال ندارد اما اگر رعایت نشود اشکال دارد.این شرایط عبارتند از:رابطه به قصد لذت نباشد،طرفین عاطفه خرج نکنند،خلوت نداشته باشند.اگر در  روابط این موارد رعایت نشود،حتی اگر به قصد ازدواج هم باشد اشکال دارد و این روابط به مرور بشتر و بیشتر می شود.در این روابط به دلیل استرس و اضطرابی که طرفین دارند به شناخت نمی رسد.بعد از خواستگاری رسمی، گفتگو و بیرون رفتن مشکلی ندارد.



5-نظر شما در مورد مقدار مهریه چیست؟



مهریه سنگین در دل مرد ایجاد عقده و کینه می کند.در قضیه مهریه افراط و تفریط نکنید.



6- نظر شما در مورد صحبت درباره مسائل سیاسی چیست ؟



در مورد مسائل سیاسی صحبت کنید. در مورد اصل نظام و اصل ولایت باید با هم توافق داشته باشید ولی در مورد اشخاص خاص لزومی به صحبت زیاد نیست.



7-نظر شما در مورد استخاره برای ازدواج چیست ؟



استخاره کردن برای ازدواج در پایان فرایند خواستگاری وزمانی که در دوراهی ماندند(زمانی که شک شما دقیقا  50-50 باشد.)،اشکالی ندارد.



8-دختران دانشجوی رشته پزشکی که سالهای تحصیلشان طولانی است ، بهتر است در چه زمانی ازدواج کنند؟



بهتر است که چند سالی از تحصیلشان گذشته باشد ؛تا اقا نتواند بعداز گذشت زمانی، مانع تحصیل خانم شود و شرایط تحصیلی  وی را بهتر درک کند.



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 109574
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم