امروز : 28 مهر 1403
  • 1402/03/22 - 07:32
  • 45
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /Z5sC

ازدواج دانشجویی و چالش های آن

جلسه هم اندیشی با موضوع "بررسی وضعیت موجود دانشگاه های کاشان و تشکیل وحدت رویه‌ و همفکری در مورد گسترش ازدواج دانشجویی در دانشگاه های شهرستان کاشان" شنبه 1402/03/20 با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابن علی و نمایندگانی از دانشگاه های مختلف شهرستان در محل سالن غدیر دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردید.



جلسه هم اندیشی با موضوع "بررسی وضعیت موجود دانشگاه های کاشان و تشکیل وحدت رویه‌ و همفکری در مورد گسترش ازدواج دانشجویی در دانشگاه های شهرستان کاشان" شنبه 1402/03/20 با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابن علی و نمایندگانی از دانشگاه های مختلف شهرستان در محل سالن غدیر دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردید.



حجت الاسلام و المسلمین ابن علی ضمن عرض خیر مقدم به حضار، با اشاره به تأکیدات نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان بر گسترش ازدواج های به هنگام و آسان به خصوص در سطح دانشگاه ها، اظهار داشتند فرهنگ ازدواج دانشجویی و شکل‌گیری ازدواج در سطح دانشگاه مهم است و تا حدود زیادی مؤثر بوده است و با توجه به اهمیت بحث ازدواج دانشجویی و اثر آن بر جمعیت این جلسه برگزار شده است. ایشان افزودند دفتر نهاد مقام معظم رهبری در سطح کشوری تسهیلات برای ازدواج های دانشجویی ارائه می دهد، از قبیل سامانه ثبت نام ازدواج دانشجویی، سامانه همرسان و زوج مانا.



در ادامه سرکار خانم مرادی مسئول واحد خواهران نهاد رهبری دانشگاه کاشان به توضیحاتی در مورد سامانه همرسان(سامانه کشوری باهدف واسطه گری در امر ازدواج) پرداختند.



حجت الاسلام و المسلمین عمورمضان زاده، معاون نهاد رهبری دانشگاه کاشان به ارائه توضیحاتی در مورد ثبت نام ازدواج های دانشجویی و ویژگی های سامانه همرسان پرداختند. ایشان افزودند با توجه به اینکه دانشگاه کاشان در این سامانه فعالیت خود را نزدیک به هفت ماه آغاز نموده اما با وجود ویژگی‌های مفید این سامانه، هنوز اعتماد کافی نسبت به آن وجود ندارد که یکی از دلایل آن عدم تبلیغات صحیح در مورد این سامانه می باشد.



در ادامه معاونت محترم فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی، سرکار خانم دکتر باقری با انتقاد از اینکه قانون کنترل جمعیت از طریق درس تنظیم خانواده، با رویکرد کنترل جمعیت به خیلی از اهدافش رسید، خواستار بازنگری در محتوای آموزشی این واحد درسی و گنجاندن آن در بین دروس ارائه شده در ترم های اول برای دانشجویان شدند.



مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی سرکار خانم دکتر مازوچی با اشاره به وضعیت فرهنگی جامعه امروزی و آسیب های متوجه قشر جوان، که بسیاری از آنها حتی حاضر به ازدواج نمی شوند، روش استفاده از سامانه های مجازی همچون همرسان را روش های غیرمتعارف خواندند و خاطر نشان کردنند ایجاد زمینه ازدواج برای افرادی که به هم علاقه مند هستند (تسهیلات از قبیل وام، خوابگاه های متاهلی) در سطح دانشگاه از اقدامات مژثر و عملی خواندند.



جناب آقای دکتر صادقی معاون فرهنگی دانشگاه پیام نورکاشان، موانع اقتصادی و غیر اقتصادی سر راه ازدواج دانشجویان را برشمردند و افزودند در زمینه موانع غیر اقتصادی تا حد زیادی از طریق فرهنگ سازی می توان به برطرف کردن آنها اقدام نمود. ایشان تاکید بر آسیب‌هایی که به دختران جوانان در روابط عاطفی وارد می‌شود در تمامی کلاس‌های درسی به خصوص دروس معارفی را از عوامل مؤثر بر جلوگیری از این آسیب ها دانستند. ایشان همچنین تاکید بر بحث‌های کاربردی ازدواج و تشویق‌هایی که اساتید برای دانشجویان متاهل در نظر می گیرند را از دیگر عوامل مفید در زمینه تشویق ازدواج های دانشجویی مطرح نمودند.



حجت الاسلام و المسلمین فرجی مدیر حوزه‌های علمیه کاشان با توجه به اهمیت بحث جوانی جمعیت اظهار داشتند آمارهای واقعی نشان می‌دهد در طوی یک شبانه روز ۱۵۰۰ مورد سقط جنین اتفاق می افتد که اگر جلوی این امر گرفته شود بحث جوانی جمعیت به راحتی قابل کنترل خواهد بود. ایشان به وجود ظرفیت های فراوان فرهنگی در شهر کاشان از جمله هیات مذهبی و ظرفیت خیرین اشاره نمودند و افزودند برگزاری همه پرسی با موضوع ازدواج (دلایل عدم تمایل به ازدواج)، بازنگری در سرفصل دروس معارف با فصل هایی مربوط به ازدواج، ترویج ازدواج زود هنگام و به هنگام و معرفی الگوهایی نمونه، ارتباط مستمر با خانواده دانشجویان (که بسیار راهگشا و مؤثر است)، افزایش مهارت‌های خانوادگی، در اختیار داشتن مشاورین شبانه‌روزی از عوامل مؤثر در ترویج و گسترش ازدواج های آسان است.



در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین ابن، تشکیل یک گروه مجازی برای وحدت رویه برنامه‌های ازدواج دانشجویی، استفاده از ظرفیت‌هایی همچون تالارها یا سالن های دانشگاهی جهت تبلیغ جشن‌های ساده ازدواج دانشجوییرا ضروری خواندند.



جناب آقای تیموری از فعالین امر وساطت ازدواج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با انتقاد از فرهنگ سختگیرانه خانواده‌ها برای ازدواج دانشجویان، اظهار داشتند برای رفع این مشکل تشکیل کارگاه‌هایی مجازی برای خانواده‌ها را ضروری دانستند و افزودند ایجاد کارگاههایی مختص دانشجویان جهت ترویج و مهارت افزایی ازدواج در سطح خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها، ایجاد یک پشتوانه مثل وام‌های مختلفبا توجه به وضعیت اقتصادی و گرانی های موجود یا سرمایه‌های اولیه برای ازدواج، تأسیس خوابگاه‌هایی متاهلی و گسترش آنهاو استفاده از ظرفیت خیرین برای گسترش این خوابگاه‌ها، آگاهی بخشی دانشجویان از قانون تسهیل ازدواج، برگزاری کارگاه‌های آمادگی پیش از ازدواج را از عوامل مؤثر در امر ترویج و گسترش ازدواج های دانشجویی مطرح نمودند.



در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین هژبری، معاون اجتماعی دفتر امام جمعه شهرستان کاشان گزارشی از عملکرد شهرستان در امر ازدواج ارائه نمودند و افزودند خود دانشگاه‌ها یک ظرفیت هستند‌ و می توانند از طریق ارتباط مؤثر با دانشجویان در امر ازدواج دانشجویی موفق عمل کنند. ایشان با اشاره به برگزاری دوره هایی فرهنگی همچون حامیم در دانشگاه ها، این دوره را یکی از فرصت های مناسب پیش روی دانشگاه ها برای معرفی دانشجویان هم فکر و وساطت امر ازدواج دانشجویی مطرح نمودند .



مدیر فرهنگی دانشگاه کاشان، جناب آقای پوران، مشکلات فکری و اعتقادی، عدم وجود مهارت‌های صحیح و آموزش‌های قبل از ازدواج را از مهمترین عوامل فرهنگی موجود در دانشگاه ها عنوان نمودند و افزودند استفاده از ظرفیت اساتید، به خصوص اساتید گروه معارف،استفاده از ظرفیت حوزه های آموزشی و پژوهشی، استفاده از ظرفیت کانون‌های فکری و هنری موجود در دانشگاه‌ها در جهت فرهنگ سازی و آگاهی بخشی دانشجویان از عوامل مفید در امر ترویج ازدواج دانشجویان خواندند.



در ادامه این جلسه مقرر گردید:




  • کانال با عنوان "کانال اخبار فرهنگی دانشگاه ها" در جهت درج اخبار فرهنگی دانشگاه ها ایجاد شود. اعضا کانال باید اعضا مدیران و معاونین نهادها رهبری دانشگا ها باشند.


  • ستاد ازدواج دانشجویی شهرستان کاشان با محوریت دفتر امام جمعه محترم شهرستان و به دبیری حجت الاسلام و المسلمین فرجی تشکیل گردد.







 



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110984
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم