امروز : 30 مهر 1403
  • 1394/07/01 - 09:27
  • 38
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZN8B

اعمال روز عرفه و روز عید قربان



اعمال روز عرفه







برای روز عرفه چند عمل وارد شده است:



1- روزه گرفتن، که پاداش فراوانی دارد. ولی اگر روزه در آن روز سبب ضعف و ناتوانی جهت دعا و انجام اعمال و عبادات روز عرفه شود ترک آن بهتر است. (البتّه روزه مربوط به کسانی است که در وطن هستند یا قصد اقامت 10 روز کرده‌اند).



2- غسل کردن قبل از غروب آفتاب.



3- زیارت امام حسین(ع)، که زیارت آن حضرت در روز عرفه طبق روایتی از امام صادق(ع) پاداش حج و عمره بسیار و جهاد فراوان دارد.



در روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل شده است که خداوند در روز عرفه، توجه خاصی به زائران قبر امام حسین(ع) دارد، حاجاتشان را برآورده می‌سازد و گناهانشان را می‌آمرزد.



4- پس از نماز عصر و قبل از آن که دعاهای روز عرفه را بخواند، دو رکعت نماز در زیر آسمان، بجا آورد و به گناهان و خطاهای خود اعتراف کند، که امام صادق(ع) فرمود: هر کس چنین کند، پاداش کسانی که در سرزمین عرفاتند، را خواهد داشت و گناهانش آمرزیده شود.



مرحوم «شیخ کفعمی» کیفیت نماز را این گونه آورده است: پس از آن که نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو، بجا آوردی، دو رکعت نماز بخوان، در رکعت اوّل بعد از سوره حمد، سوره «توحید» (قل هو اللّه احد) و در رکعت دوم، پس از سوره حمد، سوره «کافرون»، (قل یا ایها الْکافرون) را بخوان. بعد از آن نیز چهار رکعت نماز بگزار (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت بعد از سوره حمد، 50 مرتبه سوره توحید را بخوان (که نماز امیرالمؤمنین نیز به همین صورت است) آنگاه این تسبیحات را که از رسول خدا نقل شده است و «سیدبن طاووس» آن را در «اقبال» آورده، بخوان:



سبْحان منْ فی السّماء عرْشه، سبْحان الّذی فی الاْرْض سطْوته، سبْحان الّذی فی الْبحْر سبیله، سبْحان الّذی فی النّار سلْطانه، سبْحان الّذی فی الْجنّة رحْمته، سبْحان الّذی فی الْقبور قضاؤه، سبْحان الّذی فی الْهواء امْره، سبْحان الّذی رفع السّماء، سبْحان الّذی وضع الاْرْض، سبْحان منْ لا منْجا منْه إلاّ إلیْه.





آنگاه 100 مرتبه بگو: سبْحان اللّه و الْحمْد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکْبر.





و 100 مرتبه سوره «قل هو اللّه أحد» را بخوان.



100 مرتبه آیة الکرسی.



100 مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد.



10 مرتبه لا اله الاّ الله، وحْده لا شریک له، له الْملْک و له الْحمْد،
یحْیی و یمیت و یمیت و یحْیی، وهو حیٌّ لا یموت، بیده الْخیر، وهو علی کلّ شیْء قدیرٌ.





10 مرتبه



اسْتغْفر الله الّذی لا اله الاّ هو الْحیّ الْقیوم و اتوب الیه.




10 مرتبه «یا الله»



10مرتبه «یا رحْمن»



10 مرتبه «یا رحیم»



10 مرتبه «یا بدیع السّموات و الاْرْض، یا ذاالْجلال و الاْکْرام»



10 مرتبه «یا حیّ یا قیوم»



10 مرتبه «یا حنّان یا منّان»



10 مرتبه «یا لا اله الاّ انْت»



10 مرتبه «آمین».




پس آنگاه بگو:



اللّهمّ انّی اسْئلک یا منْ هو اقْرب الیّ منْ حبْل الْورید، یا منْ یحول بین الْمرْء و قلْبه، یا منْ هو بالْمنْظر الاْعْلی و بالاْفق الْمبین، یا منْ هو الرّحْمن علی الْعرْش اسْتوی، یا منْ لیس کمثْله شیْءٌ، و هو السّمیع الْبصیر، اسْئلک انْ تصلّی علی محمّد و آل محمّد.





آنگاه حاجت خود را از خداوند طلب کن که برآورده خواهد شد، ان شاءاللّه.





آنگاه دعای «امّ داوود» را بخوان. سپس این تسبیحات را که پاداش فراوانی دارد، بخوان:



پنجم: دعای معروف عرفه است.



به هنگام غروب روز عرفه، دعای «عشرات» را بخوان. این دعا که خواندنش در هر صبح و شام مستحب است، آن را در پایان روز عرفه نیز بخوان. مرحوم «سید بن طاووس» در اعمال روز عرفه، این دعا را ذکر کرده است.



 



اعمال روز عید قربان



 



روز دهم ذیحجه، روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است:



۱- غسل . که در این روز سنّت مؤکد است و بعضی از علماء واجب دانسته‎اند.



۲- اقامه نماز عید قربان، به همان نحو که در عید فطر ذکر شده است. اما در این روز مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود.



۳- خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهای این روز، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه باشد که اوّل آن “اللّهمّ هذا یوْمٌ مبارکٌ” است.



۴- خواندن دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز می‎شود: “یا منْ یرْحم منْ لا یرْحمه الْعباد”.



۵- خواندن دعای ندبه .



۶- قربانی کردن؛ که سنّت مؤکّد است .



۷- خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در سایر شهرها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند. تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است :



الله اکْبر الله اکْبر لا اله الا الله والله اکْبر الله اکْبر الله اکْبر وللّه الْحمْد اللّه کْبر اعلی ما هدانا اللّه اکْبر علی ما رزقنا منْ بهیمه الاْنْعام والْحمْدللّه علی ما ابْلانا.



و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نمازها تکرار شود.



 



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 109942
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم