امروز : 29 مهر 1403
  • 1398/01/31 - 12:18
  • 62
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z3gB

تعبیر رهبر انقلاب از جامعه منتظر/ ۱۰ شاخص اصلی جامعه مهدوی در زیارت آل یاسین

مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخصه حکومت امام مهدی (ع) که رکن اصلی حرکت جهانی امام (عج) را تشکیل می‌دهد و گسترش همه‌ جانبه و تقویت و توسعه توحید و یگانه‌پرستی در سطح جهان و از بین بردن مظاهر شرک و کفر و هوا و هوس پرستی است، چیزی که سرلوحه‌ آغاز دعوت انبیای الهی و پیامبر(ص) گرامی اسلام بود.




مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخصه حکومتامام مهدی (ع)که رکن اصلی حرکت جهانی امام (عج) را تشکیل می‌دهد و گسترش همه‌ جانبه و تقویت و توسعه توحید و یگانه‌پرستی در سطح جهان و از بین بردن مظاهر شرک و کفر و هوا و هوس پرستی است، چیزی که سرلوحه‌ آغاز دعوت انبیای الهی و پیامبر(ص)گرامی اسلام بود. هر چند در نهضت انبیاء این امر بر اثر موانع، کارشکنی‌ها و مخالفت‌های دشمنان به‌ طور کامل محقق نشد، اما در قیام موحدانه‌ حضرت مهدی (عج)با اراده‌ الهی به‌ طور کامل شکل می‌گیرد.



ایجاد جامعه مهدوی و رسیدن به آرمان‌شهر مهدوی نسخه‌ای می‌خواهد که اکثر جوانان مسلمان به دنبال آن هستند و درپی امام‌شناسی رفته‌اند ,تعبیری را ما به عنوان آینده پژوهشی در میان علوم جدید داریم که به نوعی چشم انداز رو به رشد یک جامعه را ترسیم می‌کند. در مبانی دینی ما و جامعه‌ای که با نگاه رو به کمال حرکت می‌کند، همین موضوع را تحت عنوان «علم الانتظار» یاد می‌کنیم که در حقیقت فضای کامل، آرمانی، نهادی و هدف حرکت صحیح جامعه را برای ما ترسیم می‌کند و به نوعی نقشه راه پیش روی ما می‌گذارد.



در مبانی ما، جامعه مهدوی یک قله و هدف روشن دارد و آن‌هم موضوع آخر الزمان و ظهور موعود است که با مشخصات کامل در ترسیم شده است، درواقع هیچ چشم اندازی واضح تر و روشن تر از چشم انداز جامعه مهدوی با ذکر این همه جزئیات و خصوصیات وجود ندارد.



در جامعه مهدوی مهمترین خصلتی که شاهد آن هستیم، وجود روحیه انتظار است، البته انتظار به معنای مترصد بودن. رهبر معظم انقلاب در تعبیری واژه انتظار را، به «آماده باش» معنی کرده‌اند.درواقع این مترصد بودن و آماده باش بودن جامعه یعنی اینکه انسان مهدویت را درک کند و منتظر موعود باشد، نه اینکه بنشیند و در غفلت به سر ببرد.  این ایستادگی و آماده باش و این انتظار توأم با حرکت و احساس مسئولیت‌ها، از مهمترین ویژگی جامعه مهدوی شمارده می‌شود.



رسیدن به این آماده باش گام دومی است که هر فرد منتظر باید بردارد.  بیشترین تعبیری که از نگاه دینی است بهترین نسخه برای رسیدن به این آمادگی فراهم کردن مقدمات ظهور است.



کلمه «بغطاط» در بین روایات درباره ظهور حضرت مهدی (عج) و مبحث آخرالزمان مشترک است به ظهور ناگهانی تعبیر می‌شود. یعنی اینکه همه غافلگیر می‌شوند و این اصل غافلگیری و ناگهانی در ظهور اتفاق می‌افتد. خدای متعال همه مقدمات ظهور را فراهم می‌کند و نیازمند یک آمادگی کامل است. البته اگر بخواهیم و بدانیم مهمترین نسخه آماده باش در بحث انتظار چیست؟ می‌توان دعای پایان زیارت آل یاسین را به عنوان ۱۰ رفتار و ۱۰عمل برای رسیدن به این آمادگی ذکر کنم. در آنجا وقتی شما آمادگی لازم معنوی را پیدا می‌کنید و مهدی (عج) را صدا می زنید، اعتقادات و باورهای خودتان را کاملا مرور می‌کنید و ایمان خود را در محضر ولی خدا عرضه می‌کنید، آنجا ۱۰ فراز دعا دارد که از جمله آن‌ها محکم کردن فضای اعتقادی است، اینکه انسان رگه های باور ایمانش را بشناسد و از آن مراقبت کند، تا در حوزه‌هایی که مثال «نور الصدق» است و در جامعه جریان صداقت و راستگویی شکل بگیرد.



جامعه ای که انسان در آن بتوانند کار خودشان را با دروغ پیش ببرند و بر دروغ غلبه کنند، آن جامعه نه جامعه مهدوی است و نه جامعه آماده ظهور و نه می تواند نقش مثبت مهدوی را ایفا کند. به همین منظور اگر بتوانیم آن 10 فراز را در صحنه بروز و ظهور دربیاوریم، استعدادها را شکوفا و کشف می‌شود و وقتی تصمیم می گیرند تصمیم هایشان عادلانه باشد و عمل ها و رفتارهایشان با نیت های پاک و خالص انجام بدهند تظاهر و ریا از آن جامعه کنار می رود.



اگر تا این نقطه کسی پیش برود و بخواهد آن 10 گام را برای آماده باش بودن دوران ظهور بردارد، باید ایستادگی کند. درواقع مصداق »حتّی ألقاک و قد وفیت بعهدک و میثاقک» می‌شود و به آن عهد و میثاقش در جامعه عمل می‌کند. اگر کسی به امام زمان (عج) رسید و به ولایت و رضایت امام زمان (عج) دست یافت امام برای او داعی الله است. درواقع حقیقت عبادی و عبودیت که نهایت یک جامعه و خلقت انسان است شکل می گیرد. 



 



 




  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110355
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم