امروز : 28 مهر 1403
  • 1401/11/03 - 14:11
  • 44
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZJpC

حدیث: سفارش هاى امام صادق علیه السلام

حجت الاسلام و المسلمین ابن علی دوشنبه 1401/11/3 بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب از خداوند خواستار درک و استفاده از فیوضات این ماه شد. و در ادامه به بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام پرداخت.



حجت الاسلام و المسلمین ابن علی دوشنبه 1401/11/3 بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب از خداوند خواستار درک و استفاده از فیوضات این ماه شد. و در ادامه به بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام پرداخت.



حجت الاسلام ابن علی اظهار داشت امام صادق علیه السلام در جواب یکی از خواصش که از ایشان تقاضاى سفارش کرده بود فرموند:



و أوصیکمْ بتقْوى اللّه عزّ و جلّ و الْورع فی دینکمْ و الاجْتهاد للّه و صدْق الْحدیث و أداء الْأمانة و طول السّجود و حسْن الْجوار فبهذا جاء محمّدٌ صلّى اللّه علیْه و آله أدّوا الْأمانة إلى من ائْتمنکمْ علیْها برّاً أوْ فاجراً فإنّ رسول اللّه صلّى اللّه علیْه و آله کان یأْمر بأداء الْخیْط و الْمخْیط صلوا عشائرکمْ و اشْهدوا جنائزهمْ و عودوا مرْضاهمْ و أدّوا حقوقهمْ فإنّ الرّجل منْکمْ إذا ورع فی دینه و صدق الْحدیث و أدّى الْأمانة و حسن خلقه مع النّاس قیل هذا جعْفریٌّ فیسرّنی ذلک و یدْخل علیّ منْه السّرور و قیل هذا أدب جعْفرٍ و إذا کان على غیْر ذلک دخل علیّ بلاؤه و عاره و قیل هذا أدب جعْفرٍ فو اللّه لحدّثنی أبی علیْه السّلام أنّ الرّجل کان یکون فی الْقبیلة منْ شیعة علیٍّ علیْه السّلام فیکون زیْنها آداهمْ للْأمانة و أقْضاهمْ للْحقوق و أصْدقهمْ للْحدیث إلیْه وصایاهمْ و ودائعهمْ تسْأل الْعشیرة عنْه فتقول منْ مثْل فلانٍ إنّه لآدانا للْأمانة و أصْدقنا للْحدیث .



نسبت بخدا عز و جل تقوى داشته باشید و در دین خود پارسا باشید و در راه خدا کوشش کنید، و براستگوئى و باداء امانت و طول دادن سجده و نیکى با همسایه شما را سفارش میکنم زیرا محمد صلى اللّٰه علیه و آله همین دستورات را آورده است هر که بشما امانت سپرده باو پس بدهید نیکرفتار باشد یا بدکردار، زیرا رسول خدا صلى اللّٰه علیه و آله دستور میداد که سوزن و نخ را نیز بصاحبش پس دهید، و با فامیل خود پیوند داشته باشید، و بجنازۀ مرده‌هاشان حاضر شوید، و بیمارانشان را عیادت کنید، و حقوقشان را بپردازید، زیرا هر کس از شما که در دینش پارسا باشد و راستگو باشد و امانت را بصاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد گویند: این جعفرى است و این مرا شاد کند و از جانب او شاید در (دل) من آید و گویند: این روش پسندیدۀ جعفر (بن محمد) است بخدا سوگند پدرم براى من حدیث کرد که مردى از شیعیان على علیه السلام در قبیله‌اى بود و زینت آن قبیله بشمار میرفت، از همۀ آنها در پرداخت امانت بهتر بود، و حقوقشان را بهتر مراعات میکرد، و در گفتار راستگوتر بود، و سفارشات و همۀ وصیتهاى اهل قبیله و سپردهاشان را آنان بدو مى‌سپردند و چون از او پرسش میکردى میگفتند: کیست مثل فلان کس‌؟ او در پرداخت امانت و راستگوئى از همۀ ما بهتر است.



حجت الاسلام ابن علی با توجه به این فرمایشات از امام صادق (ع) بیان داشت بهتر هست این دستور العمل ها و رعایت تقوا در اعتقادات و اعمال را داشته باشیم. وی ادامه داد در مورد توصیه های اخلاقی دیگر، مثلاً در مورد سجده طولانی بهتر است انسان با خودش قرار بگذارد که روزی یک سجده طولانی به جا آورد. ایشان افزود دیدار از اقوام، رعایت تقوا حسن خلق با همسایگان، عیادت از بیماران، حضور در تشیع جنازه، همگی از مواردی است که با توجه به این سفارش امام صادق ما باید رعایت کنیم.



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110850
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم