امروز : 28 مهر 1403
  • 1401/02/12 - 09:51
  • 138
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZVmC

شب عید فطر شب استجابت دعا/اعمال عید فطر

در روایات داریم که شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست. مراجعه کنید به دعای چهل و ششم صحیفۀ سجادیه، امام سجاد علیه‌السلام در این دعا می‌فرماید: «یا منْ یرْحم منْ لا یرْحمه الْعباد؛ اى آنکه رحم مى‌‏کنى بر آن کسی که بندگان به او رحم نمى‌‏کنند» چه‌بسا اشاره به این باشد: تو موجودی هستی که اگر با تو بد کردند، تو به آن‌ها خوبی می‌کنی.



مرحوم آیت‌الله حاج‌ آقا مجتبی‌ تهرانی استاد اخلاق در بیانی با اشاره به شب عید سعید فطر گفت: در روایات داریم که شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست. مراجعه کنید به دعای چهل و ششم صحیفۀ سجادیه، امام سجاد علیه‌السلام در این دعا می‌فرماید: «یا منْ یرْحم منْ لا یرْحمه الْعباد؛ اى آنکه رحم مى‌‏کنى بر آن کسی که بندگان به او رحم نمى‌‏کنند» چه‌بسا اشاره به این باشد: تو موجودی هستی که اگر با تو بد کردند، تو به آن‌ها خوبی می‌کنی.



وی افزود: عید فطر روزی است که حتی بدکاران حاجتمند به خدا، اگر به او روی آوردند و اصرار کنند، از درگاهش محروم نمی‌شوند.



عید فطر روزی است که حتی بدکاران حاجتمند به خدا، اگر به او روی آوردند و اصرار کنند، از درگاهش محروم نمی‌شوند.



این کلام امام سجاد علیه‌السلام در روز عید فطر بیان شده بود.



آیت‌الله مجتبی‌تهرانی خاطرنشان کرد: شب و روز عید فطر تأثیر بر اجابت دعا دارد؛ می‌خواهم بگویم هنوز که هنوز



اعمال روز عید فطر



-1 بعد از نماز صبح و نماز عید آن تکبیراتى را که در شب عید ذکر شد، گفته شود.



-2پرداخت زکات فطره پیش از نماز عید.



-3 انجام غسل روز عید. که زمان آن بعد از طلوع فجر تا زمان به جا آوردن نماز عید است. در هنگام غسل بگو: " اللهم ایمانا بک و تصدیقا بکتابک واتباع سنة نبیک محمد صلى الله علیه و آله." و پس از غسل بگو:" اللهم اجعله کفارة لذنوبی و طهر دینی اللهم اذهب عنی الدنس."



-4برای اقامه نماز عید لباس نیکو پوشیده و از عطر استفاده نمایید.



-5پیش از نماز عید، در اول روز افطار کنى. و بهتر آن است که به خرما یا به شیرینى باشد. و شیخ مفید فرموده مستحب است خوردن مقدار کمى از تربت‌ سیدالشهداء علیه السلام که براى هر دردى شفا است.



6- قبل از خروج از منزل برای نماز عید، دعایی را که از امام باقر علیه السلام روایت شده را بخوانی: " اللهم من تهیا فی هذاالیوم او تعبا او اعد واستعد لوفادة الى مخلوق رجاء رفده و نوافله و فواضله و عطایاه فان الیک یا سیدی تهیئتی و تعبئتی و اعدادی و استعدادی رجاء رفدک و جوائزک و نوافلک و فواضلک و فضائلک و عطایاک و قد غدوت الى عید من اعیاد امة نبیک محمد صلوات الله علیه و على آله و لم افد الیک الیوم بعمل صالح اثق به قدمته ولا توجهت ‌بمخلوق املته ولکن اتیتک خاضعا مقرا بذنوبی و اسائتی الى نفسی فیا عظیم یا عظیم یا عظیم اغفرلی العظیم من ذنوبی فانه لا یغفرالذنوب العظام الا انت ‌یا لا اله الا انت ‌یا ارحم الراحمین."



7- اقامه نماز عید.



8-زیارت امام حسین علیه السلام.



-9دعاى ندبه خوانده شود. سید بن طاوس فرموده که چون از دعا فارغ شود به سجده رود و بگوید:" اعوذ بک من نار حرها لا یطفى و جدیدها لا یبلى وعطشانها لا یروى" پس گونه راست را بر خاک بگذارد و بگوید:" الهی لا تقلب وجهی فی النار بعد سجودی وتعفیری لک بغیرمن منی علیک بل لک المن علی" سپس گونه چپ را بر خاک بگذارد و بگوید: " ارحم من اساء واقترف واستکان واعترف" پس به حال سجده شود و بگوید:" ان کنت‌ بئس العبد فانت نعم الرب عظم الذنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک یا کریم " پس از آن صد بار بگوید: العفو العفو العفو.





 



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110690
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم