امروز : 28 مهر 1403
  • 1402/01/27 - 08:10
  • 53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z1rC

فضیلت دهه آخر ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین علی روحانی روز شنبه مورخ 1402/1/26 پس از نماز جماعت ظهر وعصر در مسجد بقیه الله دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.



حجت الاسلام والمسلمین علی روحانی  روز شنبه مورخ  1402/1/26پس از نماز جماعت ظهر وعصر  در مسجد بقیه الله دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.



ایشان سفارش کردند که فرصت باقی مانده از ماه مبارک رمضان را قدر بدانیم زیرا در دهه آخر ماه مبارک بسیار سفارش به دعا شده است . درکنار دعاهای مادی سعی کنیم دعاهای قرانی را نیز در این دهه بخوانیم .



از جمله ی این دعاها ؛دعای"رّبّ أدْخلْنی مدْخل صدْقٍ وأخْرجْنی مخْرج صدْقٍ واجْعل لّی من لّدنک سلْطانًا نّصیرًا"می باشد.



حجت الاسلام روحانی اظهار داشتند : مقصود از مدخل صدق در این آیه این است که انسان در هر جایگاه و شغلی که هست کارش را درست انجام دهد.کار خوب فقط عبادت های نماز وروزه و  خواندن دعا ونیایش نیست بلکه هر کاری که به انسان سپرده میشود باید در راستای انجام درست آن گام برداشت واین خود بهترین نوع عبادت است.



ایشان در ادامه افزودند:"واخرجنی مخرج صدق"نیز همانا عاقبت به خیری در امور است .چه بسا افرادی که ورودشان صدق ،ولی خروج ونهایت  کار آنان توام با سوء عاقبت بوده است.



 حجت الاسلام روحانی بیان داشتند: صدق ، بهترین وصف و حالت یک کار و یک شخص در آغاز و انجام آن است . چه بسا کارهایی که آغاز غیر صادقانه دارد و با قصد ریا، سمعه ، فریب ، برتری جویی و مانند آن شروع می شود، یا آغازی صادقانه دارد، ولی پایانی آمیخته به غرور، عجب ، منّت ، حبط و سوءعاقب پیدا می کند و برکات آن محو می شود. رمز شکست بسیاری از حرکت ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهی از آن است.



ایشان در ادامه فرمودند :از دعاهای سفارش شده دیگر در ماه مبارک "رب زدنی علما"می باشد .باید به این امر توجه گرددکه برای آموختن علم حد ومرزو پایانی وجود ندارد. علم مانند دایره ای است که معلومات قطر آن است ومجهولات ما مساحت آن .هرچه به معلومات ما افزوده شود چندین برابر به مجهولات ما افزوده میشود.



دعای بعدی"اهدنا الصراط المستقیم"می باشد که دعایی بسیار مهم است ودر روایات از حضرت امیر المومنین علی ع به«صراط مستقیم»تعبیر شده است که ماباید از خداوند متعال بخواهیم که تا پایان عمر پیرو صادق و راستین راه این امام همام باشیم.





 



  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110923
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم