امروز : 01 آبان 1403
  • 1391/11/03 - 09:20
  • 26
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZDKB

نشست هم اندیشی اساتید با حضور دکتر محمد حسین رجبی دوانی برگزار گردید .

نشست هم اندیشی اساتید با حضور دکتر محمد حسین رجبی دوانی و با موضوع «نقش اسلام در تمدن جهانی» در تاریخ دوشنبه 2/11/91 برگزار گردید .



جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با حضور دکتر محمد حسین رجبی دوانی و با موضوع «نقش اسلام در تمدن جهانی» در تاریخ دوشنبه 2/11/91 در محل سالن اجتماعات دکتر قریب برگزار گردید .



دکتر محمدحسین رجبی دوانی با اشاره به تمدن و فرهنگ ایرانی اظهار داشت : فرهنگ و تمدن ایرانی در عصر هخامنشیان شکوفا شد و بعد از سقوط این دولت فرهنگ ایرانی به حاشیه کشیده شد . حکومت ساسانیان موفق شدند فرهنگ و تمدن ایرانی را غنی کنند . اما در زمان ساسانیان به دلیل وجود نظام طبقاتی حاکم بر جامعه آن زمان ، علم و فرهنگ رشد چندانی نکرد .



وی ظهور اسلام در میان جاهل ترین مردم جهان را از معجزه های دین مبین اسلام برشمرد و افزود : دین اسلام در حالی در عربستان ظهور کرد که اعراب مولفه های لازم برای تشکیل حکومت و فرهنگ و تمدن اسلامی را نداشتند . شعر و خطابه آن هم بصورت ابتدایی تنها علمی بود که در بین عرب جاهلی رشد کرد بود . بنابراین پیامبر اکرم (صلی ا... علیه و آله) تأکید فراوانی نسبت به کسب علم و دانش داشتند و این امر را یک فریضه واجب دانستند . زیرا با کسب علم و دانش می توان به ذات اقدس الهی معرفت پیدا کرد .



عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد : نهضت ترجمه ، حرکتی بود که در زمان هارون الرشید آغاز شد . هارون الرشید عده ای از علما و دانشمندان زمان خود را بکار گرفت تا تمدن ها و فرهنگ های ملل قبل از اسلام را ترجمه کنند و بدین وسیله مباحث فرهنگی زیادی وارد اسلام شد . مسلمانان این علوم را فراگرفته و آن را با اعتقادات خود وفق داده و توانستند مباحث جدیدی وارد دین اسلام کنند که بشریت آن زمان از آن بی خبر بود و تمدن های گذشته را تکامل دادند .



دکتر رجبی دوانی قرن 4 و 5 هجری را اوج تمدن جهانی دانست که توسط مسلمانان رشد پیدا کرده بود و این در حالی است که دنیای غرب در همین زمان در وحشیگری صفر و ظلمات محض بسر می برد .



به گفته وی غربی ها در مواجهه با مسلمانان از نظر نظامی پیروز شدند اما از نظر علمی و فرهنگی مغلوب جهان اسلام گشتند . غربی ها با زیرکی توانستند این شکست را جبران کنند و اکثر آثار علمی و کتب مسلمانان را به زبان خود ترجمه کردند و از علوم ایشان در زمینه های گوناگون مانند طب ، فلسفه ، نجوم ، حکمت و ... استفاده کردند .



کارشناس تاریخ اسلام ، جدا شدن مسلمانان از دین و کنار گذاشتن دین توسط مسلمین را عامل غلبه دشمنان بر اسلام دانسته و بیان کرد مسلمانان وقتی از دین کناره گرفتند اقتدارشان از بین رفت و جهان غرب توانست از مسلمین پیشی بگیرند .



وی دوران حکومت صفویه را دوران احیای فرهنگ و تمدن اسلامی و شیعی دانست و بیان کرد : متأسفانه در اواخر حکومت شاه عباس جریان عقل گرایی در علوم مسلمین رواج پیدا کرد و اینجا بود که علما از حدیث دور شده و فلسفه توانست بر حدیث غلبه پیدا کند و این جریان همان جریان اخبار گرایی است که مانع تفکر و تعقل می شود . بدین ترتیب فلسفه از علوم جدا شد و همین عامل باعث عقب ماندگی مسلمانان در زمان قاجار و پهلوی شد ، در حالی که در همان زمان جوامع غربی به اوج رشد و کمال در زمینه علم و دانش رسیده بودند .



در ادامه ایشان درخصوص حکومت ولایی مطالب مهمی را بیان کرد .



به گفته وی دو عامل باعث بوجود آمدن حکومت ولایی  می شود ؛الف ) رهبری الهی و ب ) قابلیت مردم . در طی 250 سال از رحلت پیامبر اکرم تا زمان غیبت صغری ،‌رهبری الهی وجود داشته اما مردم قابلیت این رهبری را نداشتند و باعث بوجود آمدن زمینه های غیبت کبری امام زمان (عج) شدند . و فلسفه غیبت هم همین است تا مردم این قابلیت را در خود بوجود آورند .



دکتر محمد حسین رجبی دوانی با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) اظهار داشت : حکومت ولایی بعد از رحلت پیامبر دیگر محقق نشد تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ، چون در این زمان هم رهبری الهی وجود داشت و هم قابلیت مردم . و به همین خاطر است که امام خمینی (ره) می فرمایند : «حفظ نظام ولایت فقیه از اوجب واجبات است» . چون این نظام برای همه دینا آمده و حفظش بر همه نه تنها ایرانیان بلکه جهانیان نیز واجب است . این حکومت قادر است فتوحات گذشته اسلام را احیا کند .



وی به دستاوردهای مختلف جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف علم و دانش مانند انرژی هسته ای ، پزشکی ، طب سنتی ، صنعت و ... اشاره نمود و آنها را دارای ارزش جهانی دانست .



گفتنی است این نشست با استقبال خوب اساتید و کارکنان روبرو شد .



عکس های مراسم




























 


 

 


 


 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 109534
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم