امروز : 28 مهر 1403
  • 1401/09/25 - 15:50
  • 78
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZWoC

نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی با موضوع فتنه لمپنیسم

نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی چهارشنبه 1401/9/23، با حضور دکتر محمدرضا مهدی یار (استاد حوزه و دانشگاه و مسئول مرکز مطالعات راهبردی رسانه) و جمعی از اساتید و فعالین فرهنگی دانشگاه با موضوع فتنه لمپنیسم در سالن دکتر طبیب دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.



نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی چهارشنبه 1401/9/23، با حضور دکتر محمدرضا مهدی یار (استاد حوزه و دانشگاه و مسئول مرکز مطالعات راهبردی رسانه) و جمعی از اساتید و فعالین فرهنگی دانشگاه با موضوع فتنه لمپنیسم در سالن دکتر طبیب دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.



دکتر مهدی یار اتفاقات رخ داده در چند ماه اخیر و خسارات فراوان منتج شده از آن را ناشی از سه دسته عوامل اصلی مطرح نمود و افزود که اگر عوامل موثر در آنها را در سه ضلع مثلث فرض کنیم سه عامل 1-خواص و نخبگان (دو نوع خواص روحانی و خواص غیر روحانی)، 2-لیدرها و لمپن ها و 3 رسانه عوامل اصلی این گونه اتفاقات می باشد.



ایشان در ادامه به بیان آمارهایی از هزینه های هنگفت اعلام شده برای کشتن افراد در ایران پرداخت و خاطر نشان کرد سن میانگین افراد شرکت کننده در اغتشاشات بین 14 تا 24 سال بوده است و این نسل نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا به عنوان معظلی اساسی اجتماعی شناخته شده و به نسل ضد معروف هستند؛ و دیل این امر را تاثیر گسترش رسانه ها دانست.



آقای دکتر مهدی یار گسترش تکنولوژی رسانه و عدم گسترش همزمان سواد رسانه ای را عامل این معضل مطرح ساختند و خودخواه بودن، تک رو بودن، عدم تمایل به شنیدن و اندیشیدن و گفتگو کردن و عادت شدید به بازی های رسانه ای را، از ویژگی های این نسل به شمار آورد.



آقای دکتر مهدی یار بیان داشت بررسی های انجام شده در بین بازداشت شدگان اغتشاشگران ویژگی هایی از این افراد مطرح شده که عبار ت است از:



اولین مورد اینکه اکثر آنها فرزند طلاق بوده اند، دوم اینکه تک فرزند بوده اند و مورد سوم اینکه اعتیاد شدید به شبکه های مجازی و بازیهای رایانه ای داشته اند.



آقای دکتر مهدی یار بیان داشت با توجه به اینکه در حوادث رخداده اخیر جنگهای مختلف ترکیبی علیه کشور انجام شده، بنابر این لزوم شناخت انواع جنگ را مطرح نمود و به تعریف انواع جنگ پرداخت و افزود انواع جنگ از نظر نوع شامل جنگ قلمرو (که خود این جنگ شاما جنگ زمین، جنگ زیر سطحی و دریایی، جنگ هوا فضا، جنگ سایبری)، جنگ شناختی است. ایشان جنگ شناختی را جنگی دانست که روی شناخت و اذهان و ادراک افراد اثر می گذارد قلمداد نمود. و این جنگ را جدیدترین نوع جنگها معرفی کرد.



همچنین براساس روش، جنگ را به انواع جنگ سخت، نیمه سخت یاجنگ اطلاعاتی، جنگ سرد (برپایه پیشرفت انباشت و گسترش سلاح در راستای جلوگیری از جنگ)، جنگ نرم وجنگ شناختی (جنگ شناخت و ادراک) تعریف نمود.



ایشان خاطر نشان کرد در اتفاقات اخیر کشور و جامعه، بیشترین ضربه را حتی براساس اعتراف خود رسانه های غربی از جمله بی بی سی (که بیان کرده گرانقدرترین عملیات علیه ایران را در قبال جنبش زنان انجام داده است) از رسانه دیده است.



دکتر مهدی یار در ادامه انواع جنگ شناختی را مطرح نمود و افزود که جنگ شناختی شامل جنگ شناختی بیولوژیکی، جنگ شناختی کاشتی، جنگ شناختی امواج، جنگ شناختی ماورالطبیعه (روشهای غیر مادی مثل سحر و طلسم و جادو) و جنگ شناختی پیام محور (که سیستم مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و متداول ترین نوع جنگ شناختی است) است.



ایشان افزود اگر تأثیرگذاری پیام بر روی تغییر تصمیمات افراد باشد و شناخت و ادراک و آگاهی فرد را مورد هجوم قرار دهد جنگ شناختی است.



ایشان همچنین لمپن ها را شامل ارازل و اوباش بی فرهنگی دانست که از نظر اخلاق، آگاهی، فرهنگ و پوشش، رفتار و منش از سطح متوسط جامعه پایین تر هستند.



دکتر مهدی یار در ادامه به معرفی بازیهای رایانه ای  اتز جمله بازیهای "از بین بردن تاسیسات هسته ای ایران، بازی علیه امام مدی، نجات تاریخ ، ضحاک ماردوش و ..." پرداخت که با هدف تأثیر بر شناخت افراد از سنین کم ساخته شده اند و هدف آنها را نابودی فرهنگ اسلام و قرآن بیان نمود.







  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110805
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم