- 1392/01/31 - 12:04
- زمان مطالعه : 7 دقیقه
- /Z5LB
هدف سیاست در اداره امور جامعه و تأمین امنیت، نظم، و رفاه اجتماعی در راستای تحقق قرب الهی در بالاترین حد ممکن برای بیشترین افراد
حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح یزدی استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی دراولین جلسه از سلسله نشستهای سیاست عینیت دیانت
به گزارش بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح یزدی استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی دراولین جلسه از سلسله نشستهای سیاست عینیت دیانت که سه شنبه 27/01/92 برگزار شد به بحث در این مورد پرداختند.
ایشان بیان کردند:دو معنا برای عنوان بحث وجود دارد:همة دستورات دین اسلام دارای جنبة سیاسی است.مسائل سیاسی باید بر اساس آموزهها و دستورات دین اسلام بررسی و تعیین شوند.تبلیغات بسیار دامنه دار خارجیها و داخلیهاى وابسته به خارجیها دامن زده به اینکه دیانت کارى به سیاست ندارد. آنها براى خودشان! سیاست را واگذارید به امپراتور؛ و دیانت هم مال پاپ و افراد پاپ. در اینجا هم سیاست را واگذارید براى محمدرضا پهلوى؛ شما هم بروید مسئله را بگویید و هر کارى هم اینها مىکنند کارى نداشته باشید، قداست خودتان را حفظ کنید! این یک مسئلهاىاست که با کمال توطئه و شیطنت در همین چند روز در یک محلى طرح شد، که من نمى خواهم اسمش را ببرم.
وی به مؤلفههای سکولاریسم در مانیفست اومانیسم اشاره کرده وافزودند:
مانیفست اومانیسم دینی است که در سال 1933صادرشدودارای34 امضا ازجمله جان دیوئی بود مانیفست دوم اومانیسم که درسال سال 1973صادر شد.ودارای115امضای اصلی و حدود 120امضای فرعی بود
همچنین به بحث در مورد مبانی فلسفی سیاست سکولارکه شامل دیدگاه نظریه پرداز سیاسی در مورد جهان می باشدپرداختند:هستی منحصر در ماده، خودبنیاد، و بینیاز از آفریننده است،انسان موجودی تکبعدی و مادی است، اومانیستها معتقدند دوگانهانگاری سنتی میان روح و بدن باید رد شود.پایان زندگی انسان در همین جهان مادی رقم خورده و وعدههای سعادت ابدی و شقاوت ابدی هر دو خیالی و مضرّند. دین مجموعهای از باورها و دستورالعملهای خرافی، بیپایه، و تاریخگذشته است، درضمن بهجای گرایشهای قدیمی که شامل عبادت و دعا میشد، اومانیست دینی هیجانات دینی خود را در احساس متعالی از زندگی شخصی و تلاش و همکاری برای پیشبرد سعادت اجتماعی مییابد.
وی بیان کرد:طبق نظر آنها جدایی دین از سیاست و جدایی ایدئولوژی از دولت واجب است.
در ادامه این جلسه به بحث در مورد دین پرداخته شد.برنامة کامل زندگی سعادتمندانه و منجر به رستگاری و کمال که شامل همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، در رابطه با خدا، مردم، طبیعت، و خود میشود (احکام عملی) مبتنی بر ارزشهای اخلاقی بوده که این ارزشها متکی بر عقاید میباشدتنها خداوند حق دارد با وضع قوانین، آزادی انسان را محدود کند، و تنها کسانی که از طرف او اذن داشته باشند حق دارند قانون او را اجرا کنند.
وی هدف سیاست را اداره امور جامعه و تأمین امنیت، نظم، و رفاه اجتماعی در راستای تحقق قرب الهی در بالاترین حد ممکن برای بیشترین افراد ممکن است دانست و مشروعیت سیاسی را تعیین قانون بر اساس قوانین الهی و تعیین مجری بر اساس معیارهای الهی برشمردند.
ایشان دربخش پایانی سخنرانی خود رعایت مصالح حقیقی مردم و کسب رضایت عمومی از طریق آگاهیبخشی و تعمیق باورها و ارزشهای دینی، معرفی معیارهای الهی در مسائل اجتماعی و سیاسی، و توجیه تصمیمگیریها درحد ممکن برای سطوح مختلف جامعه از جمله روشهای سیاست ورزی برشمردند.
به گزارش بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح یزدی استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی دراولین جلسه از سلسله نشستهای سیاست عینیت دیانت که سه شنبه 27/01/92 برگزار شد به بحث در این مورد پرداختند.
ایشان بیان کردند:دو معنا برای عنوان بحث وجود دارد:همة دستورات دین اسلام دارای جنبة سیاسی است.مسائل سیاسی باید بر اساس آموزهها و دستورات دین اسلام بررسی و تعیین شوند.تبلیغات بسیار دامنه دار خارجیها و داخلیهاى وابسته به خارجیها دامن زده به اینکه دیانت کارى به سیاست ندارد. آنها براى خودشان! سیاست را واگذارید به امپراتور؛ و دیانت هم مال پاپ و افراد پاپ. در اینجا هم سیاست را واگذارید براى محمدرضا پهلوى؛ شما هم بروید مسئله را بگویید و هر کارى هم اینها مىکنند کارى نداشته باشید، قداست خودتان را حفظ کنید! این یک مسئلهاىاست که با کمال توطئه و شیطنت در همین چند روز در یک محلى طرح شد، که من نمى خواهم اسمش را ببرم.
وی به مؤلفههای سکولاریسم در مانیفست اومانیسم اشاره کرده وافزودند:
مانیفست اومانیسم دینی است که در سال 1933صادرشدودارای34 امضا ازجمله جان دیوئی بود مانیفست دوم اومانیسم که درسال سال 1973صادر شد.ودارای115امضای اصلی و حدود 120امضای فرعی بود
همچنین به بحث در مورد مبانی فلسفی سیاست سکولارکه شامل دیدگاه نظریه پرداز سیاسی در مورد جهان می باشدپرداختند:هستی منحصر در ماده، خودبنیاد، و بینیاز از آفریننده است،انسان موجودی تکبعدی و مادی است، اومانیستها معتقدند دوگانهانگاری سنتی میان روح و بدن باید رد شود.پایان زندگی انسان در همین جهان مادی رقم خورده و وعدههای سعادت ابدی و شقاوت ابدی هر دو خیالی و مضرّند. دین مجموعهای از باورها و دستورالعملهای خرافی، بیپایه، و تاریخگذشته است، درضمن بهجای گرایشهای قدیمی که شامل عبادت و دعا میشد، اومانیست دینی هیجانات دینی خود را در احساس متعالی از زندگی شخصی و تلاش و همکاری برای پیشبرد سعادت اجتماعی مییابد.
وی بیان کرد:طبق نظر آنها جدایی دین از سیاست و جدایی ایدئولوژی از دولت واجب است.
در ادامه این جلسه به بحث در مورد دین پرداخته شد.برنامة کامل زندگی سعادتمندانه و منجر به رستگاری و کمال که شامل همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، در رابطه با خدا، مردم، طبیعت، و خود میشود (احکام عملی) مبتنی بر ارزشهای اخلاقی بوده که این ارزشها متکی بر عقاید میباشدتنها خداوند حق دارد با وضع قوانین، آزادی انسان را محدود کند، و تنها کسانی که از طرف او اذن داشته باشند حق دارند قانون او را اجرا کنند.
وی هدف سیاست را اداره امور جامعه و تأمین امنیت، نظم، و رفاه اجتماعی در راستای تحقق قرب الهی در بالاترین حد ممکن برای بیشترین افراد ممکن است دانست و مشروعیت سیاسی را تعیین قانون بر اساس قوانین الهی و تعیین مجری بر اساس معیارهای الهی برشمردند.
ایشان دربخش پایانی سخنرانی خود رعایت مصالح حقیقی مردم و کسب رضایت عمومی از طریق آگاهیبخشی و تعمیق باورها و ارزشهای دینی، معرفی معیارهای الهی در مسائل اجتماعی و سیاسی، و توجیه تصمیمگیریها درحد ممکن برای سطوح مختلف جامعه از جمله روشهای سیاست ورزی برشمردند.