امروز : 28 مهر 1403
  • 1402/08/28 - 13:53
  • 50
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZMAQ

کرسی آزاداندیشی چتری برای گل

کرسی آزاداندیشی چتری برای گل با موضوع فلسفه پوشش از نگاه دین و علوم بشری برگزار گردید.

کرسی آزاداندیشی چتری برای گل با موضوع فلسفه پوشش از نگاه دین و علوم بشری با  حضور حجت الاسلام دکتر مهدی سجادی امین عضو  هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در تاریخ 29/8/1402 ساعت 16 در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه برگزار گردید.

دکتر سجادی امین در ابتدای بحث به جنبه های فردی و حاکمیتی و شبهات مساله پوشش پرداختند و درخصوص نگرش دین نسبت به حجاب مطالبی ایراد نمودند .

ایشان به بحث معرفت نفس اشاره نمودند و بیان داشتند انسان دارای دو بعد روحانی و جسمانی است . در نگاه دینی آنچه اصالت  دارد و از بین نمی رود و باقی است بعد روحانی انسان است .یکی از ویژگیهای روح قابلیت رشد و کمال آن است . در انسان علاوه بر جسم، روح هم بزرگ می شود و رشد پیدا می کند جسم با تغذیه و بهداشت رشد می کند .روح باید در دنیا رشد پیدا کند اگر رشد نکند آن دنیا سختی می بینیم .عذاب قبرو قیامت همه به ضعفهای روح انسان برمی گردد.

کلید واژه روح در یک کلمه می گنجد :مبارزه با هوای نفس .هرکه در دنیا با مبارزه با نفس کرد روحش رشد پیدا می کند حتی اگر کسی ایمان نداشته باشد با مبارزه با نفس روحش رشد می کند .

دین یعنی مبارزه بانفس.دین برای مبارزه با نفس برنامه دارد که آن واجبات و محرمات است .خداوند برای رشد تک تک انسان ها برنامه دارد .ربوبیت خدا جنبه تکوینی و تشریعی دارد .نحوه مواجهه ما با امور تکوینی( مشکلات و مصیبتها و گرفتاریها )باعت رشد ما می شود.

حجت الاسلام سجادی امین در ادامه بیان داشتند آموزه های دینی تعقلی و تعبدی هستند تعقلی مربوط به اصول دین و تعبدی مربوط به فروع دین است . دستورات دین همه برای آرامش انسان است .درخصوص پوشش دلیل عقلی نداریم تعبدی است از دین گرفته ایم .

روح انسان همان طور که رشد پیدا می کند بیمار هم می شود .گناه باعث بیماری آن می شود. اگر واجبات و محرمات را رعایت نکنیم روح بیمار می شود.

ایشان در ادامه به بحق فلسفه حقوق پرداختند . یکی از بحثها این است کجا می توان قانون گذاشت . هرچه در قانون بیاید الزامی است .انسان در این عالم با 4 دسته امور در ارتباط است : ارتباط باخدا،محیط زیست ،خودش و دیگران

امور تعبدی اختیاری است و قانونی نیست .  قابلیت قانونگذاری در ارتباط انسان با دیگران است .چون افراد در مواجهه با دیگران خواسته هایی دارند امیال انسان نامحدود و منابع محدود است

پوشش مساله شخصی است اما نحوه پوشش ما بر دیگران تاثیر داردو برای همین قانون مداخله می کند

مساله پوشش هم طبق ادله عقلی و هم نقلی و هم پژوهشهای علمی روی دیگران  تاثیر داردو نحوه پوشش باعث آسیب دیگران هم می شود.

ایشان در ادامه به نگاه غرب به زن پرداختند و گفتند تا قرن نوزده زن را حتی مالک نمی دانستند اما وقتی بحث سرمایه داری و پول و کارگر ارزان قیمت پیش آمد بحث حقوق زن را مطرح کردند در صورتی که در اعلامیه حقوق بشر اسمی از زن هم برده نشده است .

عضو هیئت علمبی پژوهشکده زن و خانواده در در پایان جلسه  اظهار داشتند دلسوزتر  از خدا و اهل بیت و معصومین نداریم درست است که اینها برای ما یکسری محدودیت قائل شده اند اما اینها برای رسیدن به کمال است . در قرآن برای معرفی الگو برای مومنین حتی مردان از دو زن نام برده شده است حضرت مریم س و حضرت آسیه . بهترین اسوه برای ما حضرت فاطمه س است و الگویی برای همه می باشند

حجت الاسلام سجادی در پایان به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 124647
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید