امروز : 28 مهر 1403
  • 1402/09/05 - 14:20
  • 51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZPAQ

یکشنبه های علوی .

حجت الاسلام دکترعلی الماسی امروز 1402/9/5 بعد از نماز جماعت ظهرو عصر به تفسیر فراز هایی از نهج البلاغه پرداخت.

حجت الاسلام  دکترعلی الماسی امروز 5/9/1402 بعد  از نماز جماعت ظهرو عصر به تفسیر فراز هایی از نهج البلاغه پرداخت.

ایشان  در سخنان خود فرازبعدی خطبه 160نهج البلاغه راتفسیر نمود.

و إنْ شئْت قلْت فی عیسى ابْن مرْیم، فلقدْ کان یتوسّد الْحجر و یلْبس الْخشن و یأْکل الْجشب، و کان إدامه الْجوع و سراجه باللّیْل الْقمر و ظلاله فی الشّتاء مشارق الْأرْض و مغاربها و فاکهته و ریْحانه ما تنْبت الْأرْض للْبهائم، و لمْ تکنْ له زوْجةٌ تفْتنه و لا ولدٌ یحْزنه و لا مالٌ یلْفته و لا طمعٌ یذلّه، دابّته رجْلاه و خادمه یداه.

و اگر خواهى مثلى از عیسى بن مریم (ع) بیاورم. عیسى سنگ زیر سر مى نهاد و جامه خشن مى پوشید [و غذاى ناگوار مى خورد.] به هنگام گرسنگى نان خورشش گرسنگى بود و در شبها چراغش ماه بود و در زمستان سرپناهش خاور و باختر زمین بود و میوه و ریحانش همان بود که براى ستوران از زمین مى روید. نه همسرى داشت که فریفته او شود و نه فرزندى که برایش اندوهگین گردد و نه مالى که به خود مشغولش دارد و نه آزمندیى که سبب خواریش گردد. مرکبش پاهایش بود و خادمش دستهایش.

در ادامه معرفی الگوهای دنیا گریزی حضرت علی ع در آخر حضرت عیسی ع را نام میبرندکه زندگی نامه ایشان  بسیار عجیب وجالب بوده .در امر دنیا گریزی  ریاضت های شدیدی متحمل شده اند.وحجت الاسلام الماسی  اینگونه ادامه داد:که آیا  با مطرح نمودن چنین الگوهایی از ماهم انتظار میرود که اینچنین باشیم؟

ایشان ادامه داد: مقصود حضرت علی ع از معرفی الگوهای فوق احیا روحیه دنیاگریزی وایجاد تقوی واجتهاد در دوری از دلبستگی به دنیا وگناه می باشد. وگرنه ریاضت دادن به روشی که بدان اشاره شده از عهده ما خارج است وحتی در برخی از جاها جایز نمی باشد.

حجت الاسلام الماسی برای تبیین سخنان فوق حدیثی دیگر از  از حضرت علی ع بیان نمود:إنّ إمامکمْ قد اکْتفى منْ دنْیاه بطمْریْه و منْ طعْمه بقرْصیْه؛ ألا و إنّکمْ لا تقْدرون على ذلک، و لکنْ أعینونی بورعٍ و اجْتهادٍ و عفّةٍ و سدادٍ. اینک امام شما از همه دنیایش به پیرهنى و ازارى و از همه طعامهایش به دو قرص نان اکتفا کرده است. البته شما را یاراى آن نیست که چنین کنید، ولى مرا به پارسایى و مجاهدت و پاکدامنى و درستى خویش یارى دهید.

حجت الاسلام الماسی در خاتمه اظهارات خود گفت : شیعه پروری و تلاش در پرورش پیروان واقعی برای  امیر المومنین ع  از اهدافی است که باید مد نظر پیروان ایشان باش

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 124649
کلمات کلیدی

تصاویر

یکشنبه های علوی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید