امروز : 28 مهر 1403
  • 1402/09/06 - 14:24
  • 58
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZQAQ

برگزاری کلاس اخلاق (6)

جلسه ششم اخلاق حجه الاسلام سید سعید حسینی ،مورخ 6402/9/6 باحضور جمعی از اساتید دانشگاه برگزار گردید.

جلسه ششم  اخلاق،مورخ  1402/9/6درسالن طبیب باحضور جمعی از اساتید دانشگاه برگزار گردید.

حجت الاسلام حسینی در تفسیر خطبه اول نهج البلاغه ابتدا به مرور  مطالب جلسه قبل پرداختند :

الّذی لیْس لصفته حدٌّ محْدودٌ و لا نعْتٌ موْجودٌ 

صفات خداوند نه حدی دارد که آنرا محدود کند نه نعت و فرق صفت و نعت بیان گردید . صفت برای مطالب مثبت و منفی به کار می رود و نعت برای مطالب مثبت و با تکلف برای مطالب منفی به کار می رود.

در آیات159 و 160 سوره صافات اینگونه بیان شده است

سبْحان اللّه عمّا یصفون ﴿۱۵۹﴾

خدا منزه است از آنچه در وصف مى ‏آورند (۱۵۹)

 إلّا عباد اللّه الْمخْلصین ﴿۱۶۰﴾

به استثناى بندگان پاکدل خدا (۱۶۰)

 که خداوند منزه است از آنچه دیگران وصف می کنند . عباد مخلص می توانند خدا را توصیف کنند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل ایه شریفه می فرماید: اگر کسی به درجه اخلاص برسد خداوند متعال این ویژگی را به او می دهدکه.خداوند خودش را برای آنها معرفی می کند .

ایشان در ادامه عرایض به نقل سخنان آیت اله جوادی آملی در تفسیر حدیث قرب نوافل پرداخت : در شب معراج خداوند به پیامبر فرمود بنده با واجبات و هم نوافل به قرب می رسد واما نوافل خاصیتش بیشتر است .

حجت الاسلام حسینی در ادامه جلسه به تفسیر فراز بعدی پرداخت: الّذی لیْس لصفته حدٌّ محْدودٌ و لا نعْتٌ موْجودٌ و لا وقْتٌ معْدودٌ و لا أجلٌ ممْدودٌ .

خدایی که اوصافش در چهارچوب حدود نگنجد و به ظرف وصف درنیاید و در مدار زمان معدود و مدّت محدود قرار نگیرد..

در خصوص صفات خداوند متعال  که وقت و اجل بردار نیست . صفات خدا زمان و مهلت ندارد .زیرا اگر صفات خدا دارای وقت و اجل باشد بالاخره تمام می شود و صفات خدا عین ذاتش نامحدود است

زمان در قرآن هم مربوط به شمردنی هاست ودر قران سوره بقره آیه 233  آمده است :خدا را یاد کنید در ایام معلومات

خداوند زمان ندارد. زمان مربوط به حرکت است . هم چنین زمان از ملحقات حرکت است . حرکت از ملحقات جسم است و خداوند جسم نیست .

آیت جوادی آملی ذیل آیه 15 سوره مائده بیان می کند : سفر نیاز به 7 چیز دارد :

متحرک که انسان است – مبدا و مقصد که خداوند است – مسافت  که نفس است - زمان که عمر است – محرک که خداوند و ذات وتوشه که  تقواست .

ما همه مسافر هستیم و باید توشه آماده کنیم  و بهترین توشه تقواست . سفارش  اکید برای زاد و توشه شده است و بهترین توشه تقواست از جمله نماز شب

فردی از امام محضر امام سجادع پرسیدند چراصورت مجتهدین به لیل از همه احسن است . امام صادق فرمودند: زیرا خداوند از نور خودش آنها را می پوشاند و مجتهدین نور خدایی دارند .

امام حسن عسگری فرمودند : وصول به خدا مسافرتی است که بدست نمی آید مگر با موکب شب زنده داری .

حجت الاسلام حسینی در خاتمه عرایض خود به مناسبت شهادت حضرت زهرا دراوصاف این بانوی بزرگوار فرمودند:فردی از امام صادق پرسید: چرا حضرت فاطمه را نامش زهرا گذاشته اند؟حضرت فرمودند : زیرا وقتی در محراب نماز می ایستاد می درخشید نورش برای اهل آسمان بود همان طور که نور ستارگان برای اهل زمین است.

حضرت فاطمه س برای حضرت علی ع به شهادت رسیدند  که حضرت علی ع شرط توحیدند و حضرت زهرا س جانشان را فدای ولایت و توحید نمودند.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 124650
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید