- 1402/09/06 - 14:24
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZQAQ
برگزاری کلاس اخلاق (6)
جلسه ششم اخلاق حجه الاسلام سید سعید حسینی ،مورخ 6402/9/6 باحضور جمعی از اساتید دانشگاه برگزار گردید.
جلسه ششم اخلاق،مورخ 1402/9/6درسالن طبیب باحضور جمعی از اساتید دانشگاه برگزار گردید.
حجت الاسلام حسینی در تفسیر خطبه اول نهج البلاغه ابتدا به مرور مطالب جلسه قبل پرداختند :
الّذی لیْس لصفته حدٌّ محْدودٌ و لا نعْتٌ موْجودٌ
صفات خداوند نه حدی دارد که آنرا محدود کند نه نعت و فرق صفت و نعت بیان گردید . صفت برای مطالب مثبت و منفی به کار می رود و نعت برای مطالب مثبت و با تکلف برای مطالب منفی به کار می رود.
در آیات159 و 160 سوره صافات اینگونه بیان شده است
سبْحان اللّه عمّا یصفون ﴿۱۵۹﴾
خدا منزه است از آنچه در وصف مى آورند (۱۵۹)
إلّا عباد اللّه الْمخْلصین ﴿۱۶۰﴾
به استثناى بندگان پاکدل خدا (۱۶۰)
که خداوند منزه است از آنچه دیگران وصف می کنند . عباد مخلص می توانند خدا را توصیف کنند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل ایه شریفه می فرماید: اگر کسی به درجه اخلاص برسد خداوند متعال این ویژگی را به او می دهدکه.خداوند خودش را برای آنها معرفی می کند .
ایشان در ادامه عرایض به نقل سخنان آیت اله جوادی آملی در تفسیر حدیث قرب نوافل پرداخت : در شب معراج خداوند به پیامبر فرمود بنده با واجبات و هم نوافل به قرب می رسد واما نوافل خاصیتش بیشتر است .
حجت الاسلام حسینی در ادامه جلسه به تفسیر فراز بعدی پرداخت: الّذی لیْس لصفته حدٌّ محْدودٌ و لا نعْتٌ موْجودٌ و لا وقْتٌ معْدودٌ و لا أجلٌ ممْدودٌ .
خدایی که اوصافش در چهارچوب حدود نگنجد و به ظرف وصف درنیاید و در مدار زمان معدود و مدّت محدود قرار نگیرد..
در خصوص صفات خداوند متعال که وقت و اجل بردار نیست . صفات خدا زمان و مهلت ندارد .زیرا اگر صفات خدا دارای وقت و اجل باشد بالاخره تمام می شود و صفات خدا عین ذاتش نامحدود است
زمان در قرآن هم مربوط به شمردنی هاست ودر قران سوره بقره آیه 233 آمده است :خدا را یاد کنید در ایام معلومات
خداوند زمان ندارد. زمان مربوط به حرکت است . هم چنین زمان از ملحقات حرکت است . حرکت از ملحقات جسم است و خداوند جسم نیست .
آیت جوادی آملی ذیل آیه 15 سوره مائده بیان می کند : سفر نیاز به 7 چیز دارد :
متحرک که انسان است – مبدا و مقصد که خداوند است – مسافت که نفس است - زمان که عمر است – محرک که خداوند و ذات وتوشه که تقواست .
ما همه مسافر هستیم و باید توشه آماده کنیم و بهترین توشه تقواست . سفارش اکید برای زاد و توشه شده است و بهترین توشه تقواست از جمله نماز شب
فردی از امام محضر امام سجادع پرسیدند چراصورت مجتهدین به لیل از همه احسن است . امام صادق فرمودند: زیرا خداوند از نور خودش آنها را می پوشاند و مجتهدین نور خدایی دارند .
امام حسن عسگری فرمودند : وصول به خدا مسافرتی است که بدست نمی آید مگر با موکب شب زنده داری .
حجت الاسلام حسینی در خاتمه عرایض خود به مناسبت شهادت حضرت زهرا دراوصاف این بانوی بزرگوار فرمودند:فردی از امام صادق پرسید: چرا حضرت فاطمه را نامش زهرا گذاشته اند؟حضرت فرمودند : زیرا وقتی در محراب نماز می ایستاد می درخشید نورش برای اهل آسمان بود همان طور که نور ستارگان برای اهل زمین است.
حضرت فاطمه س برای حضرت علی ع به شهادت رسیدند که حضرت علی ع شرط توحیدند و حضرت زهرا س جانشان را فدای ولایت و توحید نمودند.
نظر دهید