امروز : 27 مهر 1403
  • 1402/10/11 - 16:17
  • 72
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZHXQ

جلسه نهم کلاس اخلاق

جلسه نهم اخلاق مورخ 1402/10/11ساعت 13 در سالن طبیب توسط حجه الاسلام سید سعید حسینی برگزار شد.

جلسه نهم اخلاق مورخ 11/10/1402 ساعت 13 در سالن طبیب برگزار شد.

حجه الاسلام حسینی در جلسه امروز در ادامه جلسه قبل در خصوص خطبه اول نهج البلاغه شریف  بیان داشتند :اول الدین معرفه است .

حال باید دید حد  نصاب دین چیست ؟در چه مرحله ای باشیم به ما کافر نمی گویند و یا از مرز کفر گذشته ایم

کتاب معارف قرآن اثر آیت اله مصباح بخش خداشناسی و کتاب تسنیم جلد 1 ذیل آیه شریفه الحمد لله رب العالمین اثر آیت اله جوادی آملی به این مراحل پرداخته اند.

آیت اله مصباح : برای اینکه توحید خوب روشن شود اعتقادات شیطان را باید بررسی کرد با این روش مرز توحید هم واضح می شود .

اعتقادات شیطان :

  1. -    شیطان خالقیت خدا را قبول دارد .شیطان هنگامی که به انسان سجده نکرد و از درگاه خداوند رانده شد گفتند : خلقتنی من النار و خلقته من التراب
  2. -    شیطان ربوبیت در تکوین را قبول دارد  .
  3. -    شیطان به اسماءالله عالم است
  4. -    شیطان به معاد اعتقاد دارد

اسماءالله حقایقی هستند که انسان می تواند مظهر شود برای آن .

انسان می تواند مظهر محی باشد مثل حضرت ابراهیم

انسان می تواند مظهر اسم ممیت خدا شود. پیامبر در شب معراج عزرائیل را دیدند که لوحی در مقابلش بود به پیامبر گفتند من به هر خانه ای موقع اذان سر می زنم که آیا نماز می خوانند ؟ اگر نماز بخوانند من موقع قبض روح در سه جا به او کمک می کنم : موقع  قبض روح شیطان را از او دور می کنم ،جانش را راحت می گیرم و خودم شهادتین را به تلقین می کنم .

احاطه عزرائیل بر کل عالم مظهر اسم ممیت خداوند متعال است .

شیطان به معاد اعتقاد دارد .شیطان از خدا مهلت خواست گفت تا روزی که برانگیخته می شوند مرا مهلت ده

آیت اله جوادی آملی بیان می کنندکمبود شیطان در توحید ربوبی است . شیطان ربوبیت تشریعی را قبول ندارد ربوبیت در تکوین قبول دارد.

ما وظیفه داریم داعی الی الله باشیم با سه روش : حکمت ،موعظه و جدل احسن

آیت اله جوادی آملی بیان می کند  خداوند یک شیوه جدل احسن را به کار برده است در سوره عنکبوت ذیل آیه 61  :اگر از ایشان بپرسند خالق آسمان ها و زمین کیست ؟خالقیت خدا را قبول دارند می گویند خالق آسمان ها و زمین است   اما به جزئیات که می رسند می گویند کار بتهاست

اگر کسی بخواهد ربوبیت داشته باشد باید آگاهی او کامل باشد .ربوبیت یعنی پروراندن

بین خالقیت و ربوبیت تلازم است .لزوما آفریدگار و خالق می تواند پرورانده باشد. بنابراین اول دین معرفت است با حدنصاب توحید

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 125384
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید