- 1403/11/08 - 15:13
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZiTU
جلسه سی و هفتم از سلسله جلسات درس های نهج البلاغه
جلسه ی سی و هفتم از سلسله جلسات درس های نهج البلاغه به تدریس حجت الاسلام والمسلمین حسینی نماینده ی ولی فقیه و امام جمعه محترم شهرستان کاشان ، دوشنبه مورخ 8 بهمن ماه 1403 در مسجد بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جمعه و نماینده ی ولی فقیه در شهرستان کاشان ضمن مرور نکات جلسه قبل به ادامه تفسیر خطبه اول از نهج البلاغه شریف پرداختند:ثمّ بسط اللّه سبْحانه له فی توْبته و لقّاه کلمة رحْمته و وعده الْمردّ إلى جنّته و أهْبطه إلى دار الْبلیّة و تناسل الذّرّیّة. (آنگاه خداى سبحان در توبه را بر روى آدم گشود و کلمه رحمت، بر زبان او جارى ساخت و به او وعده بازگشت به بهشت را داد. آنگاه آدم را به زمین، خانه آزمایش ها و مشکلات، فرود آورد، تا ازدواج کند، و فرزندانى پدید آورد.)
ایشان در ادامه به بیان نکاتی در رابطه با این بخش از خطبه اول پرداختند :
نکته 1: متناسبترین عبارت با فرمایشاتی که در بالا از نهجالبلاغه آمد، آیه شریفه 37 سوره مبارکه بقره میباشد:
فتلقّى آدم منْ ربّه کلماتٍ فتاب علیْه إنّه هو التّوّاب الرّحیم
پس دریافت کردم آدم از پروردگارش کلمات را، پس با آن کلمات توبه کرد. همانا خداوند بسیار توبه پذیر رحیم است.
1/1معنای تلقّى: برای مثال وقتی کاروان تجاری به بیرون شهر آمده است و اجناس جدیدی آورده است و افراد وقتی از این موضوع باخبر میشوند با اشتیاق به سمت کاروان تجاری میروند آنگاه از عبارت تلقی رکبان استفاده میشود. (رکبان به معنای کاروان)
درنتیجه مفسران میگویند: حضرت آدم(ع) آگاهانه و با اشتیاق و رغبت به استقبال کلمات الهی رفت برای اطاعت و عمل.
2/1 مفسران اظهار داشتند که این تلقی کلمات همان آیه شریفه "و علم آدم الاسماء" هست که اجمالا اسماء الله را گرفت اما در آیه شریفه بالا تلقی کلمات به معنای تفصیل همان اسماء الله است.
3/1 مرحوم فیض کاشانی در صفحه 106 جلد 1 تفسیر صافی آوردهاند که این کلماتی که حضرت آدم(ع) دریافت کردند چیزی شبیه به این اذکار بوده است : لا اله الا انت سبحانک اللهم و بحمدک ... و حقایق انوار حضرت محمد(ص) و آل محمد هم بوده است.
حقایق خارجی اسماءالله آیات وجودی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است. این آیات بر زبان که جاری میشود چیزی شبیه به اذکار گفته شده میشود.
4/1 آدم منْ ربّه: به معنای آن است که بدون واسطه ی فرشته بوده است و مستقیم از خداوند متعال گرفته است.
5/1: فتاب : ف به معنای بلافاصله است درنتیجه یعنی حضرت آدم(ع) بلافاصله با دریافت کلمات توبه کرد پس سرعت و شتاب حضرت آدم(ع) برای کسب رضای الهی را میرساند.
6/1 توبه به معنای رجوع است. انسانها وقتی توبه میکنند، بین دو توبه (رجوع) خداوند است. یعنی قبل از آنکه توبه کنیم، خداوند متعال به ما توجه فرموده است و پس از توبه انسان هم دوباره خداوند متعال به ما توجه میفرمایند و توبه ما را میپذیرند.
حجت الاسلام حسینی در پایان جلسه و در باب ارزش و تاثیر سپاسگزاری از دیگران در امور مختلف به بیان حدیثی از امام موسی کاظم (ع) پرداختند که حضرت امام موسی بن جعفر(ع) میفرمایند: قلّة الشّکْر تزْهد فی اصْطناع الْمعْروف.کم سپاسگزاری کردن، نیکوکار را در انجام کار نیک بیرغبت میکند.
ایشان در رابطه با اهمیت و جایگاه انقلاب اسلامی و دهه فجر نیز حدیثی را بیان نمودند که به شرح ذیل می باشد :
میفرمایند: یخرج ناسٌ من المشرق فیوطّئون للمهدی سلطانه (مردمی از مشرق زمین قیام میکنند پس آماده میکنند برای حضرت مهدی (عج)، حکومتش را.)
در ادامه و در تکمیل نکات حدیث فوق بیان شد : این حدیث، افکار انجمن حجتیه را رد میکند و نشان میدهد قیام و تشکیل حکومت برای آمادهسازی حکومت حضرت مهدی (عج) مجاز است و از این اتفاق خبر داده شده است.در این رابطه شهید صدر میگوید: امام خمینی آمال و آرزوهای 124 هزار پیامبر را با تشکیل حکومت اسلامی برآورده کرده است.
آیت الله سید کاظم حائری خطاب به رهبر معظم انقلاب میفرماید: من شما را کسی میدانم که پرچم را به حضرت مهدی (عج) میرسانید.( به نقل از آیت الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری)
نظر دهید