- 1402/11/02 - 14:50
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZrLQ
جلسه یازدهم کلاس اخلاق
جلسه یازدهم اخلاق حجه الاسلام حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه منطقه کاشان امروز در سالن طبیب دانشکده پزشکی برگزار گردید.
جلسه یازدهم اخلاق حجه الاسلام حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه منطقه کاشان در تاریخ دوشنبه 1402/11/2 ساعت 13 در سالن طبیب دانشکده پزشکی برگزار گردید.
ایشان ابتدا مطالب جلسه قبل رامرور نمودندو سپس به ادامه تفسیر خطبه اول نهج البلاغه پرداختند.
أوّل الدّین معْرفته و کمال معْرفته التّصْدیق به و کمال التّصْدیق به توْحیده
آغاز دین شناخت اوست و کمال شناختش باور کردن او و نهایت از باور کردنش یگانه دانستن او.
ایشان در تفسیر"کمال التّصْدیق به توْحیده "بیان نمودند :کمال دین معرفت و کمال معرفت تصدیق و کمال تصدیق توحید است .
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد6 ذیل آیه 72 سوره مائده : وقال الْمسیح یا بنی إسْرائیل اعْبدوا اللّه ربّی وربّکمْ ۖ إنّه منْ یشْرکْ باللّه فقدْ حرّم اللّه علیْه الْجنّة ومأْواه النّار ۖ وما للظّالمین منْ أنْصارٍ مسیح گفت: ای بنی اسرائیل، خدایی را که آفریننده من و شماست بپرستید، که هر کس به خدا شرک آرد خدا بهشت را بر او حرام گرداند و جایگاهش آتش دوزخ باشد، و ستمکاران را هیچ کس یاری نخواهد کرد.
عبدالعظیم حسنی از امام جواد نقل می کند شخصی در محضر امام صادق (ع) آیه ای از قران خواندند در خصوص گناهان کبیره و از حضرت سوال کردند منظور از گناهان کبیره که در این آیه آمده چیست ؟ امام صادق (ع) فرمودند : اکثر کبائر شرک به خداست و دلیلش آیه 72 سوره مائده است .
حجت الاسلام حسینی ادامه دادند:علامه طباطیایی نیز در خصوص توحید بیان می کنند گاهی خداوند متعال خود را واحد معرفی می کند و گاهی احد. در آیات 163 سوره بقره و آیه 46 سوره عنکبوت قران وحدت عددی را از خداوند نفی می کند یعنی خدایان و بتهای دروغین را از بین ببرد، ولی وقتی تعالیم قرآن بالاتر می رود خدا را احد معرفی می کند. احد وصف خداست . "واحد" و "احد "هر دو از وحدت گرفته شده اند اما با هم فرق دارند . خدا احد است یعنی خدایی است که کثرت را قبول نمی کند .خدای مرتبه عالی است و هیچ تکثری را نمی پذیرد.
حجه الاسلام حسینی در ادامه به توضیح آیات 126 و 150 سوره آل عمران پرداختند .
در آیه 126 سوره آل عمران وما النّصْر إلّا منْ عنْد اللّه الْعزیز الْحکیم فتح و پیروزی نصیب کسی نشود مگر از جانب خدای توانای دانا.
در آیه 150 سوره آل عمران : بل اللّه موْلاکمْ وهو خیْر النّاصرین خدا یار و سرپرست شماست و او بهترین یاری دهندگان است
نماینده ولی فقیه در ادامه اظهار داشتند :
آیت اله جوادی آملی در کتاب تسنیم ج 15 صفحه 722 بیان می کنند که آیه 150 سوره آل عمران مراحل ابتدایی سلوک توحیدی الی الله است که در جهان یاری کنندگان زیادی هستند مانند پدر و مادر و معلم و رئیس و... اما خداوند بهترین یاری کننده است .اما در آیه 126 سوره آل عمران مرحله بالاتر است هرکس هم به ما یاری کند مظهر خداست .انحصار نصرت در خداوند متعال است
ایشان در ادامه به بیان حدیثی از امام جواد (ع) پرداختند: اگر از نعمتی تشکر نشود مثل گناهی است که آمرزیده نمی شود .. در قرآن هم آمده : إنّ الله لا یغْفر أنْ یشْرک به و یغْفر ما دون ذلک لمنْ یشاء و منْ یشْرکْ بالله فقد افْترى إثْماً عظیماً
خداوند [هرگز] شرک به او را نمىبخشد؛ و کمتر از آن را براى هرکس بخواهد [و شایسته بداند] مىبخشد. و آن کس که براى خدا، همتایى قرار دهد، گناه بزرگى مرتکب شده است.
خداوند شرک را نمی آمرزد ولی غیر شرک را می آمرزد با توبه هر گناهی آمرزیده می شود صغیره یا کبیره . بدون توبه شرک را نمی آمرزد اما بدون توبه غیر از شرک همه گناهان را می آمرزد.
حجه الاسلام حسینی در پایان جلسه به توضیح آیه 151 سوره آل عمران پرداختند.
سنلْقی فی قلوب الّذین کفروا الرّعْب بما أشْرکوا باللّه ما لمْ ینزّلْ به سلْطانًا ۖ ومأْواهم النّار ۚ وبئْس مثْوى الظّالمین به زودی در دل کافران بیم و هراس افکنیم، زیرا که آنان برای خدا چیزی را شریک قرار دادند که خدا اصلاً بر آن دلیلی فرو نفرستاده است. و منزلگاه آنان آتش است و سرای ستمکاران بد منزلگاهی است.
نظر دهید