- 1392/02/28 - 13:40
- زمان مطالعه : 14 دقیقه
- /ZrLB
بایستههای رئیس جمهور مطلوب دهه پیشرفت و عدالت
بایستههای رئیس جمهور مطلوب دهه پیشرفت و عدالت
اصل 115 قانون اساسی تصریح می کند : (( رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد ، ایرانی الاصل ، تابعیت ایران ، مدیر و مدبر ، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی ، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور ))
سوال اصلی در چرایی وجود این ویژگی ها در رئیس جمهور است که قانون اساسی پاسخ آن را در اصل 121 بیان کرده است . رئیس جمهور برای مدیریت کشور در پیشگاه ملت بزرگ ایران قسم یاد می کند و هر فردی برای اجرای قسم خود ، ضروری است که از استعداد و ظرفیت لازم برای عملیاتی کردن آن قسم برخوردار باشد . بنابراین شرایط 13 گانه رئیس جمهور در اصل 115 برای انجام وظایف 20 گانه مطرح در اصل 121 می باشد .
ویژگی 13 گانه رئیس جمهور در اصل 115
انتخابات
مقام معظم رهبری :
" در همه ى برنامهریزیها، سند چشمانداز در نظر باشد و این را در همهى سطوح ملاحظه کنند. ثبات در برنامهریزى، شرط موفقیت است. اگر ثبات در برنامهریزى و استمرار در جهت درست نباشد- که البته این حرکت در طول راه تصحیح هم خواهد شد، لکن جهتگیرى یکى است و استمرار دارد- سازندگى و پیشرفت کشور به نتیجه نخواهد رسید. بیست سال را در نظر بگیرید. هر سال ما یک برنامه داریم- برنامهى یکساله که با بودجه به مجلس داده مىشود- که اگر بنا باشد جهتگیرى منظم نباشد، امکان دارد تناقض در این برنامهها، اصلًا کارهائى را هم که انجام مىگیرد، خنثى کند. ما برنامههاى پنجساله درست کردهایم- در همهى دنیا معمول است- اما اگر برنامهى پنجسالهى امروز در جهت مقابل برنامهى پنجسالهى دیروز یا در جهت مقابل برنامهى پنجسالهى فردا باشد، این کارها همدیگر را از بین خواهد برد و اصلاح هرگز صورت نخواهد گرفت؛ چون فعالیتها همدیگر را خنثى مىکنند و نتیجه، ضایع شدن سرمایههاى ملى است. ما براى اینکه این اتفاق نیفتد، برنامهى بلندمدت کلى عام را به عنوان سند چشمانداز تهیه کردیم. این، برنامهى کلى بیستساله است. برنامهها زیر این سقف باید شکل بگیرند؛ برنامههاى پنجساله در این جهت باید حرکت کنند. هر دولتى سر کار مىآید، این جهت را حفظ کند؛ آن وقت برنامهها مىشوند مکمل هم. " (1)
2- اعتقاد راسخ بر اجرایی نمودن میثاق ملی مردم ایران با نظام جمهوری اسلامی ، یعنی قانون اساسی :
به ویژه اصولی که با معیشت مردم در ارتباط است ؛ اما با گذشت بیش از سه دهه از زمان تصویب آنها ، هنوز برخی از اصول به طور کامل اجرا نشده اند . برای نمونه :
اصل 28- هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند . دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای همه افراد ، امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید .
اصل 29- برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی ، بیکاری ، پیری ، از کار افتادگی ، بی سرپرستی ، در راه ماندگی ، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی .
دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند .
سرمایه اصلی یک کشور نیروی انسانی است و هر کار بزرگی به دست انسان های بزرگ انجام می پذیرد ؛ بنابراین در دهه پیشرفت و عدالت بایستی افراد کارآمد ، متعهد ، متخصص ، دلسوز و کاردان ، مقدم بر افراد ناکارآمد باشند تا چرخ های جامعه به سمت پیشرفت و توسعه شتاب بیشتری بگیرند
اصل 30 – دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد .
اصل 31- داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است . دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمند ترند ، بخصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند .
مقام معظم رهبری :
" کار مهم دیگر- که مخاطب و مسئول آن، دولت است- اهتمام به رفع عوامل نارضائى و مشکلساز براى مردم است: مسئلهى معیشت، مسئلهى اشتغال، مسئلهى سامانههاى ادارى، مسئلهى منصوبان دستگاهها- بخصوص در سطوح بالا- مسئلهى شهردارىها، مسئلهى نیروى انتظامى، که مباشراً و مستقیماً با مردم روبهرو هستند و میتوانند بسیارى از مشکلات مردم را برطرف کنند یا خداى نکرده نارضائىهائى به وجود بیاید. بنابراین دستگاهها در مسائل گوناگون، اهتمام و هماهنگى داشته باشند؛ هماهنگى و همافزائى داشته باشند؛ اختلاف وجود نداشته باشد؛ که این هم مربوط به دستگاههاى دولتى است. " (2)
3- اعتقاد و التزام به حاکمیت قانون در جامعه و تکیه بر قانون محوری دولت و قانون گرایی در اجرا و مطالبه قانون مندی از مردم ؛
هر کشور برای پیشرفت و توسعه خود نیازمند قانون بوده و برای بقاء و استمرار پیشرفت نیازمند قانون است . قانون و قانون گرایی شاکله یک جامعه متمدن و پیشرفته است که هر رشد و نموی بر اساس آن اتفاق می افتد ؛ بنابراین در دهه پیشرفت و عدالت آن چه زمینه ساز این حرکت بزرگ است ؛ قانون و قانون مداری و قانون گرایی است .
خانواده از نگاه رهبری
مقام معظم رهبری :
" قانون را اهمیت بدهید. قانون- وقتىکه با سازوکار قانون اساسى پیش رفت- حتمیت و جزمیت پیدا مىکند. ممکن است همان مجلس یا دولت یا دیگران مقدماتى فراهم کنند که آن قانون عوض بشود- با طرحهایى که در مجلس مىآید، با لوایحى که دولت مىدهد، با تصمیمسازىهایى که در بخشهاى مختلف انجام مىگیرد- عیبى ندارد؛ اگر قانون نقص دارد، ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامى که قانون، قانون است، حتماً بایستى به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود . " (3)
4- اعتقاد و التزام به مدیریت علمی و نخبه پروری با رویکرد کادر سازی و کار گروهی ؛
سرمایه اصلی یک کشور نیروی انسانی است و هر کار بزرگی به دست انسان های بزرگ انجام می پذیرد ؛ بنابراین در دهه پیشرفت و عدالت بایستی افراد کارآمد ، متعهد ، متخصص ، دلسوز و کاردان ، مقدم بر افراد ناکارآمد باشند تا چرخ های جامعه به سمت پیشرفت و توسعه شتاب بیشتری بگیرند .
5- روحیه آرمان گرایی توام با واقع بینی و پرهیز از شعارگرایی ؛
اگر جامعه دچار شعارزدگی شود اعتماد ملی که موتور حرکت یک جامعه است با خدشه روبه رو می شود ؛ بنابراین رئیس جمهور مطلوب دهه پیشرفت و عدالت ، باید در عین حفظ روحیه آرمان گرایی ، از تاکید بر شعارهای غیرواقعی پرهیز کند .
مقام معظم رهبری :
"مردم به این شعارها دلبستهاند، علاقهمندند. شعار عدالتطلبى، براى مردم جذاب است؛ شعار اجتناب از اشرافیگرى، براى مردم شعار مطلوب و شعار جذابى است؛ یا شعار خدمترسانى به مردم، یا شعار استکبارستیزى، یا شعار سادهزیستى، یا شعار کار و تلاش و خدمت به مردم؛ اینها چیزهائى است که مردم دوست میدارند و اینها را میخواهند. یک جامعه و یک کشور و یک ملت بیدار از مسئولینش این چیزها را مطالبه میکند: مطالبهى عدالت، مطالبهى انصاف، مطالبهى خدمت، مطالبهى ارتباط صمیمى با مردم، مطالبهى دین، پایبندى به ارزشهاى دینى، پایبندى به شرع. این چیزها را مردم میخواهند و دوست میدارند. شما هم بحمداللّه این شعارها را دادهاید، مردم هم قبول و اقبال کردهاند؛ این را مغتنم بشمارید ." (4)
پاسخگوی کار خود ؛ پاسخگوی تصمیم خود ؛ پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده اند و تصمیمی که گرفته اند . روحیه انتقاد پذیری لازمه برقراری پیشرفت و عدالت است و استقرار و استمرار این روحیه مانع شکست و سقوط دولت ها است
6- دردمندی ودلسوزی برای جامعه و ملت ؛
در گفتمان نظام اسلامی ، یکی از مهم ترین ویژگی های مدیر. دردمندی و دلسوزی است . احساس مسئولیت ، جامعه را به سمت توسعه و پیشرفت رهنمون می کند . لذا رئیس جمهور دهه پیشرفت و عدالت نمی تواند نسبت به معیشت ، رفاه ، فرهنگ ، اخلاق مردم بی تفاوت باشد .
مقام معظم رهبری :
"بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجملپرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگرى باشد، مردم را به سمت اشرافیگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد.
... اولین کار این است که ما مسئولین کشور را، افرادى انتخاب کنیم که مردمى باشند، سادهزیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمى است ." (5)
7- انقلابی بودن ، تلاش برای احیاء ، تقویت و گسترش گفتمان انقلاب ، امام راحل و مقام معظم رهبری :
آن چه نظام جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین الملل به یک قدرت جهانی و تاثیرگذار تبدیل می کند ، روحیه انقلابی مسئولان و مردم غیور ایران است ؛ این روحیه در دهه پیشرفت و عدالت موتور حرکت های اثربخش محسوب می شود .
8- زمان شناسی و بصیرت در دین و سیاست ؛
با توجه به ظهور پیچیدگی های سیاسی و اعتقادی در عرصه بین الملل ، داشتن قوه تشخیص به جا و تصمیم گیری به موقع و صحیح یکی از الزامات رئیس جمهور مطلوب در دهه پیشرفت و عدالت است .
مقام معظم رهبری :
"اینکه بنده مسئلهى بصیرت را براى خواص تکرار مىکنم، به خاطر این است. گاهى اوقات غفلت مىشود از دشمنىهائى که با اساس دارد مىشود؛ اینها را حمل مىکنند به مسائل جزئى. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علماى بزرگى بودند- که من اسم نمىآورم؛ همه مىشناسید، معروفند- که اینها ندیدند توطئهاى را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانى که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحى مىکردند؛ توجه نکردند که حرفهائى که اینها دارند در مجلس شوراى ملى آن زمان مىزنند، یا در مطبوعاتشان مىنویسند، مبارزهى با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسى که مىدانست و مىفهمید- مثل مرحوم شیخ فضل الله نورى- جلوى چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتى پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائى هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلى آنها را خوردند؛ بعضى جانشان را از دست دادند، بعضى آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهى است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. " (6)
قانون اساسی عالیترین سند
9- جامع نگر بودن و پرهیز از بخشی نگری در راستای توسعه متوازن و همه جانبه کشور ؛
ایران اسلامی در مقاطع مختلف زمانی با توسعه اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی در قالب حرکت های یک جانبه مواجه بوده است ؛ غافل از آن که توسعه ایران اسلامی بایستی متوازن ، همه جانبه و با رویکرد ارزشی باشد . تا مقدمه و بستری برای عرضه تمدن بزرگ اسلامی برای جهانیان باشد .
مقام معظم رهبری :
"ضعف ما در اقتصاد، که به سختی معیشت گروههائی از مردم منتهی شد، عبارت است از وابستگی به نفت ــ که عرض کردم این یکی از ضعفهای ما است ــ بیاعتنائی به سیاستهای کلان اقتصادی، و سیاستها و تصمیمگیریهای پیدرپی روزمرّه. مسئولین کشور ــ مسولین امروز و بخصوص مسئولین آینده که بعد از انتخابات امسال بر سر کار خواهند آمد ــ به این نکته توجه کنند؛ کشور باید سیاست اقتصادی کلان روشن و مدوّن و برنامهریزیشده داشته باشد؛ حوادث گوناگون نتواند تغییر و تبدیلی در آن ایجاد کند." (7)
10- اعتقاد و التزام به حکمت ، مصلحت ، عزت در سیاست داخلی و خارجی ؛
تسریع و سرعت بخشی به قطار پیشرفت و عدالت کشور برای فتح قله های عالی نیازمند مثلث حکمت ، مصلحت و عزت در تصمیم گیری های قوه مجریه در سیاست های داخلی و خارجی است .
مقام معظم رهبری :
"... ثالثاً انسانهاى با تدبیرى باشند، با حکمت باشند. ما در سیاست خارجى گفتیم «عزت و حکمت و مصلحت»؛ در ادارهى کشور هم همین جور است، در مسائل داخلى هم همین جور است، در اقتصاد هم همین جور است؛ باید با برنامه، با حکمت، با تدبیر، با نگاه بلندمدت و همهجانبه، با یک هندسهى صحیح کارها را مشاهده کنند، نگاه کنند، وارد میدان شوند. " (8)
11- فهم کار اجرایی و دارا بودن توانایی ، استعداد ، سابقه و نشاط لازم ؛
رئیس جمهور بعد از مقام معظم رهبری دومین مقام رسمی کشور است و اجرای قانون اساسی از اهم وظایف رئیس قوه مجریه پس ضروری است رئیس جمهور دهه پیشرت و عدالت از گستردگی و اهمیت کار اجرایی تصویر کاملی داشته باشد تا همه توان ، استعداد و ظرفیت های خود را برای تحقق آن بسیج نماید .
مقام معظم رهبری :
"ما عرض کردیم سلائق مختلف و هر کسى که احساس میکند توانائى دارد، بیاید وسط میدان؛ تودهى مردم و جمعیت عظیم دهها میلیونى ملت هم انشاءاللّه وارد میدان خواهند شد؛ اما در محاسبه، آن کسانى که داوطلب میشوند، اشتباه نکنند؛ بدانند مدیریت اجرائى کشور یعنى چه. نه در ارزیابى نیازى که کشور به یک قدرت اجرائى دارد، اشتباه کنند، نه در ارزیابى توان خودشان اشتباه کنند. اگر چنانچه ارزیابى درستى انجام دادند، بیایند توى میدان؛ ملت هم نگاه میکند، انتخاب میکند. " (9)
12- شجاعت ؛
از بدیهی ترین ویژگیهای مدیریت در نظام اسلامی شجاعت است ، شجاعت یعنی ایستادگی در مقابل زیاده خواهی ها و قدرت های استکبار جهانی و سرعت در پذیرش حرف حق و پذیرش اشتباه و خطا .
قانون اساسی
مقام معظم رهبری :
"این ملت اهداف بلندى دارد، کارهاى بزرگى دارد، تسلیم نیست، کسى نمیتواند با این ملت با زبان زور حرف بزند. کسانى که در رأس قوهى اجرائى قرار میگیرند، باید کسانى باشند که در مقابل فشارهاى دشمنان مقاوم باشند؛ زود نترسند، زود از میدان خارج نشوند؛ این یکى از شرطهاى لازم است. " (10)
13- پاسخ گویی و انتقاد پذیری :
پاسخگوی کار خود ؛ پاسخگوی تصمیم خود ؛ پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده اند و تصمیمی که گرفته اند . روحیه انتقاد پذیری لازمه برقراری پیشرفت و عدالت است و استقرار و استمرار این روحیه مانع شکست و سقوط دولت ها است .
مقام معظم رهبری :
" انتقادپذیرى را در خودتان نهادینه کنید. باید جورى باشد که مسئولین دولتى انتقادپذیرى را در نفس خودشان پذیرا باشند. البته این کار، سخت هم هست، اما باید با سعهى صدر برخورد کرد، که: «آله الرّیاسه سعه الصّدر». (2) البته ریاست به معناى آن بالانشینىها نیست. اگر بخواهید مدیریت کنید، ناچارید سعهى صدر داشته باشید و یک چیزهائى را تحمل کنید. " (11)
پاسخ گویی و انتقاد پذیری دو رکن مردم داری در نظام سیاسی اسلامی است بنابراین مسئولان بلندپایه کشور ، همه باید پاسخ گو باشند .
14- روحیه جذب حداکثری و دفع حداقلی ؛
رئیس جمهور مطلوب ، باید نقاط قوت روسای جمهوری فعلی را داشته باشند ولی نقاط ضعف را نه در ساختار نظام اسلامی ؛ روسای جمهور و دولت ها در امتداد هم و تکمیل کننده یک دیگر هستند ؛ رئیس جمهور بعدی کل صفحه را پاک نمی کند تا از اول شروع به کار نماید؛ بلکه روش کار دولتها به مثابه دفتری است که از یک طرف شروع به نوشتن شده و روسای جمهور در امتداد هم ولی با رفع غلط و اشتباهات روسای جمهور قبلی اقدام می کنند و البته نقاط قوت دیگران را هم حفظ و تقویت می کنند .
مقام معظم رهبری :
" من هیچ اعتقادى ندارم به دفع؛ من گفتم در نماز جمعه؛ اعتقاد من به جذب حد اکثرى و دفع حد اقلى است."