امروز : 27 مهر 1403
  • 1402/10/18 - 10:52
  • 89
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZMFQ

جلسه اخلاق دهم

جلسه دهم اخلاق حجت الاسلام حسینی در جلسه ی دهم اخلاق که در تاریخ1402/10/18در سالن طبیب برگزار گردید، در ادامه ی جلسه قبل در خصوص خطبه ی اول نهج البلاغه شریف ابتدا به مرور نکات جلسه ی قبل از جمله این مورد که برای خداشناسی انسان، یک نصابی از توحید بیان شده و به کتاب معارف قران آیت الله مصباح و کتاب تسنیم آیت الله جوادی در رابطه با همین مورد اشاره کردند و در ادامه به بیان نکات این جلسه پرداختند.

 

 

حجت الاسلام حسینی در ادامه ی مبحث قبل و بیان اعتقادات شیطان فرمودند: مشکل شیطان در ربوبیت تشریعی بود که ما به ربوبیت تشریعی می گوییم رساله یا احکام دین.

اما موضوع امروز جلسه این عبارت است که می فرماید: کمال معرفت خدا تصدیق به خداست.

نکات مربوط به این عبارت را بیان خواهیم کرد:

نکته اول :

ابن میثم شارح نهج البلاغه در ص 80 نقل می کند معرفت خدا مراتبی دارد :

1.اولین مرتبه معرفت اصل وجود خدای متعال است (ان للعالم صانعا : قطعا این عالم پدیدآورنده ای دارد)

2.دومین مرتبه تصدیق به وجود خداوند است

3.توحید خداوند ( مرتبه سوم علاوه بر تصدیق جذب عنایت الهی به سوی توحید است)

4.اخلاص برای خداوند

5.نفی الصفات عنه التعالی(نفی صفات از خداوند)

ابن میثم می فرمایند: مرتبه اول و دوم در انسان و حتی حیوانات فطری است ؛ آغاز دعوت انبیا از مرتبه سوم بوده و استشهاد میکند به قول پیامبر اعظم (ص) که اولین فرمایش ایشان این بود که فرمودند:

قولو لا اله الا الله ، که این لا اله الا الله اصل وجود خدا، تصدیق به خدا و توحید خدا را نشان می دهد. همچنین حدیث دیگری دارند که می فرمایند : من قال لا اله الا الله خالصا دخل الجنه .

 

نکته دوم :

در رابطه با عبارت : کمال معرفت خدا تصدیق است ؛ آیت الله جوادی آملی  در رابطه با تصدیق در شرح سلونی ج 1 ص 113 بیان می کند که تصدیق دو نوع است :

1.تصدیق علمی : موضوع و محمول را بررسی می کنیم و می گوییم محمول آن موضوع را دارد.

2.تصدیق عملی: عصلره ی قضیه ی بالا ( تصدیق علمی) را گره می ند با قلبکه آنرا عقل می گویند.

مثالی از نهج البلاغه و تصدیق علمی عبارت ( ان الکتاب یصدق بعضه بعضا : بعضی از کتاب بعضی دیگر را تصدیق میکنند) از امام حسین (ع) معنی "صمد" را پرسیدند ، حضرت فرمودند ادامه اش را بخوانید "لم یلد و لم یولد" یعنی جزء ندارد ، صمد هم یعنی بی نیاز است ، می فرمایند: هر مرکبی به جزء خودش نیاز دارد.

 

مثالی عالی برای تصدیق عملی خطبه 192 نهج البلاغه شریف است (ماجرای شجره و درختی که به سوی پیامبر رفت) که حضرت امیر (ع) می فرمایند : زمانی که این واقعه اتفاق افتاد من اولین نفری بودم که آنرا تصدیق کردم و، اینجا تصدیق کردن یعنی عملا بنده با تمام وجودم آنرا پذیرفتم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین به بیان کامل خطبه ی 192 نهج البلاغه پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 125559
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید