امروز : 27 مهر 1403
  • 1403/04/11 - 14:28
  • 98
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZvBS

جلسه ی بیست و سوم از سلسه جلسات اخلاق

جلسه ی بیست و سوم از سلسله جلسات اخلاق به تدریس حجت الاسلام والمسلمین حسینی امام جمعه و نماینده ی ولی فقیه در شهرستان کاشان ، دوشنبه مورخ 11 تیرماه 1403 در مسجد بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

جلسه ی بیست و سوم از سلسله جلسات اخلاق به تدریس حجت الاسلام والمسلمین حسینی امام جمعه و نماینده ی ولی فقیه در شهرستان کاشان ، دوشنبه مورخ 11 تیرماه 1403 در مسجد بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی در ابتدا ضمت گرمیداشت روز مباهله و بیان داستان کوتاهی از این واقعه اظهار داشت : مامون که معروف به عاقل ترین بنی عباس است از امام رضا (ع) سوال کرد که در قرآن بالاترین فضیلت برای علی چیست ؟ حضرت فرمودند: مباهله و اشاره کردند به آیه ی  61 سوره ی آل عمران، مامون پرسید: چرا ؟ امام فرمودند: که چون پیامبر بالاترین و افضل مخلوقات خدای متعال است و از ایشان بالاتر شخصی را  نداریم ، اینجا انفسنا را حضرت تکریم کردند به علی ابن ابی طالب ، پس امیرالمومنین می شود جان پیامبر و افضل افراد . مامون گفت : انفسنا یعنی خود پیامبر نه حضرت علی ، امام فرمودند : آیه فرمود ندعوا.... یعنی پیامبر می شود داعی (دعوت کننده ) و دعوت کننده باید با دعوت شونده یکی نباشد ، اگر انفسنا را خود شخص پیامبر در نظر بگیریم دعوت کننده و دعوت شونده یکی میشود،  لذا حتما باید دعوت شونده شخص دیگری باشد که آن شخص طبق روایات متعدد ما ،علی ابن ابی طالب است.درسی هم که رهبر معظم در بیان دیگری فرمودند : آیه به ما شان میدهد که تکثر گرایی معنایی ندارد.

حجت الاسلام حسینی در ادامه ی بیانات خود به بحث نهج البلاغه و تفسیر ادامه ی خطبه ی اول از نهج البلاغه شریف پرداختند. عبارت شریف جلسه ی بیست و سوم : (فرفعه فی هواءٍ منْفتقٍ و جوٍّ منْفهقٍ فسوّى منْه سبْع سمواتٍ جعل سفْلاهنّ موْجاً مکْفوفاً و علْیاهنّ سقْفاً محْفوظاً و سمْکاً مرْفوعاً بغیْر عمدٍ یدْعمها)

 

* بغیْر عمدٍ یدْعمها : خدا آسمان را بدون ستونی که آنرا نگه دارد آفرید.

مدرک قرآنی فرمایش امیرالمومنین در قسمت های مختلفی است از جمله سوره ی رعد آیه ی 2 (اللّه الّذی رفع السّماوات بغیْر عمدٍ تروْنها ، خداست آن ذات پاکی که آسمانها را چنان که می‌نگرید بی‌ستون برافراشت) این آیه را مفسران دو نوع تفسیر کردند :

1. به غیر عمدا ترونها : یعنی اصلا ستون ندارد

2. عده ای فرموند : ستون مرئی ندارد

یک حدیثی داریم ذیل آیه ی 7 سوره ی ذاریات : و السماء ذات الحبک : قسم به آسمان که آراسته است به راه های ستارگان ، شخصی به اسم حسین بن خالد آمد محضر امام رضا (ع)( حدیث در تفسیر قمی ج 2 ص 328) ، گفت منظور از این و السماء ذات الحبک چیست ؟ حضرت فرمود : یعنی آسمان و زمین با هم در شبکه هستند و به هم پیوند دارند ، ارتباطی بین زمین و آسمان وجود دارد و همدیگر را نگه داشته اند ، حضرت استشهاد کردند به آیه ی 2 سوره ی رعد و فرمودند : به غیر عمدا ترونها یعنی ستونی وجود دارد ولی شما آنرا نمی بینید .فهم حسین بن خالد این بود که آسمان بدون ستون است که امام آنرا تصحیح فرمودند.

 آیت الله جوادی آملی در سلونی قبل ان تفقدونی ج 1 ص 173همین مطلب را وقتی میخواهند توضیح دهند می فرمایند: یعنی آن ستونهای نامرئی میشود مایه ی تعادل زمین و آسمان و تشبیه میکنند و می فرمایند مثل نیروی جاذبه و نیروی گریز از مرکز و ....

در المیزان مرحوم علامه در ج 11 ص 288 ذیل این آیات می فرمایند: اگر یک جرم فضایی بتواند  بدون ستونی که بر آن تکیه کند سرپا باشد میتواند به واسطه ی سبب ویژه و خاص یا جاذبه عمومی هم به اذن خدا سرپا بایستد( اگر بتواند بدون ستون بایستید پس با یک سبب و یک جاذبه ی عمومی هم میتواند بایستد.)

ما درجامعه کبیره و امام شناسی خودمان هم چنین شرحی را داریم و میبینیم که حضرت فرمود : بکم ینزل الغیث و بکم یمسک السماء ( به واسطه ی شماست که آسمان نگ داشته میشود ) ، حدیثی داریم در بهار ج 23 ص 5، از امام سجاد (ع) که حضرت فرمودند: ( نحن أئمّة المسلمین ، وحجج اللّه على العالمین ، وسادة المؤمنین ، وقادة الغرّ المحجّلین ، وموالی المؤمنین ، ونحن أمان أهل الأرض کما أنّ النّجوم أمانٌ لأهل السّماء ، ونحن الّذین بنا یمسک اللّه السّماء أن تقع على الأرض إلاّ بإذنه ، وبنا یمسک الأرض أن تمید بأهلها ، وبنا ینزل الغیث ، وبنا ینشر الرّحمة ، ویخرج برکات الأرض ، ولولا ما فی الأرض منّا لساخت بأهلها :

ما امامان مسلمانان و حجّتهاى الهى بر جهانیان و سروران مؤمنان و جلوداران سپید پیشانیهاى دست و پا سفید و سالار مؤمنان هستیم. ما موجب امنیت زمینیان هستیم چنان که ستارگان، سبب امان آسمانیان هستند. خداوند به سبب ما آسمان را نگاه داشته تا مبادا ـ جز به اذان او ـ بر زمین فرو افتد و با ما زمین را حفظ کرده تا اهل زمین را نلرزاند. باران را به سبب ما فرو مى فرستد و رحمت را در پرتو وجود ما مى پراکند و برکتهاى زمین را بیرون مى دهد و اگر کسى از ما در زمین نمى بود اهل خود را فرو مى کشید.) یعنی واسطه ی فیض ، خدای متعال است. در رابطه با واسطه ی فیض بودن ائمه هدی در نگه داشتن آسمان روی زمین و امثالهم ، به تعبیر حضرت ایت الله جوادی آملی: کسانی که با جامعه کبیره آشنا باشند متوجه میشوند که دیگران در حدی نیستند که خودشان را با علی ابن ابی طالب مقایسه کنند.

 

 

حجت الاسلام حسینی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد : در رابطه با واسطه ی فیض بودن، ما در بین غیر ائمه نیز این واسطه بودن را داریم که باور را برای ما نسبت به ائمه چندین برابر میکند از جمله آیت الله مدنی در کاشان و واسطه گری ایشان زمانی که چندین روز باران شدیدی در این شهر می بارید و مردم از ایشان خواستند که دعایی بفرمایند که باران بند بیاید و با دعای ایشان این اتفاق بلافاصله رقم خورد.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 131187
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید