امروز : 30 مهر 1403
  • 1395/11/20 - 09:14
  • 34
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • /ZncB

دبیر جامعه روحانیت کاشان در جلسه تفسیر قرآن مسجد امام خمینی(ره) خیابان ملامحسن فیض کاشانی:

انقلاب اسلامی امتحان و آزمون بزرگ الهی است.




























انقلاب اسلامی امتحان و آزمون بزرگ الهی است

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امتحان و آزمون بزرگ الهی است، گفت: هر کس در راه خداوند باشد خدا از او حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و هر کس در برابر خدا بایستد نابود می شود.




 




 










به گزارش پورتال خبری کاشانبه نقل ازخبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضاشاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن مسجد امام خمینی(ره) خیابان ملامحسن فیض کاشانی در ادامه توضیح و تفسیر آیه 101 سوره مبارکه اسراء که می فرماید «و لقدْ آتیْنا موسی‏ تسْع آیاتٍ بیّناتٍ فسْئلْ بنی‏ إسْرائیل إذْ جاءهمْ فقال له فرْعوْن إنّی لأظنّک یا موسی‏ مسْحوراً»، گفت: خداوند می فرماید ما به حضرت موسی 9 معجزه دادیم و بعد از اینکه حضرت موسی این 9 معجزه برای فرعون برد «إذْ جاءهمْ فقال له فرْعوْن إنّی لأظنّک یا موسی‏ مسْحوراً» فرعون به حضرت موسی(ع) گفت، تصور من این است که تو ساحر هستی.



 



وی افزود: در بیشتر آیات قرآن گفته شده است اکثر انبیاء وقتی به سراغ مردم، پادشاهان و بزرگان آنها می رفتند، آنان پیامبران خود را ساحر می خوانند، ضمن اینکه پیامبراکرم(ص) را به همین عنوان خطاب کردند و چون معجزه می آوردند، می‌گفتند اگر او را ساحر خطاب کنیم مردم نیز قبول می‌کنند، از این رو فرعون نیز چنین اتهامی را به حضرت موسی زد.



 



حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: به تعبیر سوره مبارکه طاها زمانی که قرار شد مسابقه ای بین ساحران فرعون و حضرت موسی برگزار شود، وقتی موسی عصای خودش را انداخت و تبدیل به اژدها شد آنها متوجه شدند کار حضرت موسی سحر و جادو نیست بلکه معجزه است، به همین دلیل ساحران فرعون خیلی زود ایمان آوردند «قال موْعدکمْ یوْم الزّینة وأنْ یحْشر النّاس ضحًى» قرار گذاشتند تا مردم بیایند و رقابت بین حضرت موسی و ساحران انجام شود، بنابراین برای مردم اثبات شد که کار حضرت موسی(ع) سحر و جادو نیست بلکه اعجاز است.



 



وی افزود: حضرت موسی(ع) در جواب اتهام فرعون می‌گوید «قال لقدْ علمْت ما أنزل هٰؤلاء إلّا ربّ السّماوات والْأرْض بصائرب به تحقیق تو خود می دانی «لقدْ علمْت» حتما هم تو می دانی که «ما أنزل هٰؤلاء إلّا ربّ السّماوات والْأرْض» که این معجزات 9 گانه ای که من آوردم فقط کار خدا است و هرچند تو به ظاهر به من می گویی من ساحر و جادوگر هستم اما واقیعت این است که تو می دانی همه این معجزات کار خدا است.



 



دبیر جامعه روحانیت کاشان، یادآور شد: اگر برای فردی حقیقت روشن نشود و به دلیل اینکه حقیقت برایش روشن نیست آن را نپذیرد، این فرد تکلیفی ندارد، تکلیف زمانی به دوش او خواهد آمد که او بفهمد معجزه است، اگر فهمید که معجزه است و قبول نکرد، خداوند او را مجازات خواهد کرد، به همین دلیل حضرت موسی این شبهه را برطرف می‌کند و به فرعون می گوید تو خودت می دانی که این کار خداوند است.



 



حجت الاسلام شاه فضل افزود: در آیه 13 سوره نمل به این مطلب خوب پرداخته و این آیه نیز درباره فرعون است که می فرماید «و جحدوا بها»  معجزات حضرت موسی را انکارکردند «فلمّا جاءتْهمْ آیاتنا مبْصرةً» آیات روشنگر آمد «قالوا هٰذا سحْرٌ مّبینٌ»، گفتند همه اینها جادو است مانند آنچه در سوره مبارکه اسراء بیان شده است و در ادامه خداوند می فرماید «و جحدوا بها» معجزات را انکار کردند در حالی که «استیقنتها أنفسهم» کلمه استیقنتها از یقین گرفته شده است به این معنی که به این مطلب یقین داشتند که اینها معجزه است اما با این حال انکار کردند.



 



وی با اشاره به علت انکار رسالت و معجزات حضرت موسی(ع)، گفت: خداوند می فرماید ‹«ظلما وعلوا» از روی ظلم و سرکشی معجزات را انکار کردند، فرعون که سالها ادعای خدایی کرده است و مردم را استعمارکرده و ظلم و ستم کرده است، وقتی یک نفر از طرف خدا آمده و به او می گوید تو خدا نیستی و یک بنده خدای معمولی هستی که ظالمی و باید به ظلم تو رسیدگی شود، طبیعی است که چنین فردی حقیقت را قبول نکند و آن را انکار کند.



 



حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: گناه فرعون این نبود که معجزات را سحرو جادو می دانست، بلکه گناه فرعون این بود که می دانست حقیقت است اما آن را انکار می‌کرد، از این رو گناه  همه منکرین  در روز قیامت به یک اندازه نیست، مجازات برخی از منکرین خیلی سنگین است چون خوب فهمیده اند و درک کرده اند اما انکار کرده اند و برخی دیگر به دلیل اینکه کمتر فهمیده اند مجازات آنها کمتر است و برخی از منکرین نیز شاید اصلا مجازات نشوند چرا که اصلا نفهمیده اندو حقایق برایشان آشکار نشده است.



 



وی یادآور شد: سردمداران کفر و علمای ادیان مختلف که اهل تحقیق و بررسی هستند و عموما می فهمند که دینشان مشکل دارد اما اصرار می‌کنند، مجازات آنها خیلی سنگین تر از افراد معمولی است که اصلا چیزی را درک نکرده اند و متوجه نشده اند.



 



دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: خداوند می فرماید «ربّ السّماوات والْأرْض بصائر» واژه بصر به معنی چشم و  واژه بصائر چیزهایی است که روشنگری می‌کند و مطلب را آشکار می‌کند و می‌گوید خداوند این معجزات را فرستاد برای آشکار شدن حقایقی و مطالبی را که من می‌گویم مبهم نیست.



 



حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به اینکه علم متفاوت از ایمان است، گفت: علم به معنای دانستن است اما ایمان به این معنی است که وقتی به چیز علم پیدا کردید، کرنش کنید و نسبت به آن یک کار عملی انجام دهید و آن را قبول کنید و براساس آن زندگی خود را تنظیم کنید، از این رو گاهی اوقات یقین صد درصد هست اما ایمان نیست، علم وجود دارد و به یقین می رسد اما ایمان نمی آورد و کار عملی انجام نمی دهد.



 



وی یادآور شد: ایمان به وجود بهشت و جهنم دارد اما کارهای خودش را براساس وجود بهشت و جهنم انجام نمی دهد و با وجود اینکه صد درصد مطمئن است فردی فقیر است و گرسنه است و او نیز نان در دست دارد اما به او نمی دهد، بنابر این به کار خودش ایمان ندارد چرا که اگر ایمان داشت نانی را که در اختیار داشت به گرسنه می‌داد.



 



دبیرجامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه فاز علم و ایمان با یکدیگر متفاوت است، اظهارداشت: تا علم نباشد نمی توان ایمان آورد، باید بدانید به چه چیزی ایمان دارید، برخی‌ها با وجود اینکه علم دارند اما ایمان نمی آورند.



 



حجت الاسلام شاه فضل یادآور شد: خداوند درآیه 34 سوره مائده می فرماید، فردی که گناه می کند بعد از اینکه گناه کرد فرار می‌کند، اگر  قبل از اینکه دستگیر شود خودش را تسلیم کند مجازات او کمتر می شود اما اگر در حال فرار دستگیر شود از مجازات او کم نمی شود، بنابر فرعون نیز زمانی تسلیم شد و ایمان آورد که کاری از عهده او بر نمی آمد.



 



وی افزود: خداوند می فرماید اکنون که فرعوندر آخرین لحظات عمر خودش به من التماس می‌کند من نیز برایش کاری را انجام می دهم، در آیه 92 سوره یونس می فرماید «فالْیوْم ننجّیک ببدنک» امروز بدن تو را نجات می‌دهم «لتکون لمنْ خلْفک آیةً» تا برای آنهایی که بعد از تو می آیند نشانه ای و معجزه ای باشد تا بیبند فرعونی‌ که ادعای خدایی می‌کرد در دریا غرق شد و خداوند برای این که در تاریخ به همه نشان دهد هیچ قدرتی در برابر خدا نمی تواند بایستد می فرماید این بدن کسی است که ادعای خدایی می‌کرد و این معجزه قرآن است که بدن مومیایی شده فرعون هنوز در موزه های لندن نگهداری می شود.



 



دبیر جامعه روحانیت کاشان در ادامه به ارتباط بین این آیات با ایام الله دهه فجر اشاره کرد و گفت: شاه و اطرافیان شاه ادعای قدرت و ثروت داشتند و آمریکا و انگلیس را پشتوانه خود می دانستند، اما امام خمینی(ره) بدون اینکه سلاح و شمشیری داشته باشد با سخنرانی و توکل به خدا و با نفوذی که دردلهای مردم ایران داشت، شاه را سرنگون کرد و این درحالی بود که شاه قصد داشت امام را از کشور بیرون کند و او را نابود کند اما شاه به چنین سرنوشتی دچار شد.



 



حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: اگر خداوند داستان حضرت موسی(ع) و فرعون را برای ما نقل می‌کند برای این نیست که بخواهد به یک حادثه تاریخی اشاره کند، بلکه می خواهد بگوید هر کس در راه خداوند باشد خدا نیز از او حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و هر کس در برابر خدا بایستد خداوند او را نابود می کند و آنها تبدیل به داستانی می‌کند که دیگران از داستان آنها عبرت بگیرند.



 



دبیرجامعه روحانیت کاشان، انقلاب اسلامی را برای ما امتحان و آزمون بزرگی دانست و عنوان کرد: انقلاب اسلامی امتحانی است تا ببینیم ما با انقلاب اسلامی چه کار خواهیم کرد.




 


 

 


 


 



 



 




  • گروه خبری :
  • کد خبر : 110146
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم